NOS NieuwsAangepast

Kleine pakjes mayo voor crisislanden

Voedingsmiddelenproducent Unilever gaat in Zuid-Europese landen goedkopere producten verkopen. Dat heeft de Europese topman Jan Zijderveld van het bedrijf gezegd in de Duitse Financial Times.

Unilever wil in Zuid-Europa gaan doen wat ze in Azië ook al doen: spullen verkopen in kleine verpakkingen zodat de prijs laag blijft. "Als een Spanjaard bij het boodschappen doen gemiddeld nog maar 17 euro uitgeeft, dan kan ik hem geen wasmiddel verkopen voor de helft van dat budget", zegt Zijderveld.

Shampoo voor 3 cent

"In Indonesië verkopen wij flessen shampoo voor 2 tot 3 cent, en verdienen wij desondanks behoorlijk geld. Wij weten hoe dat moet, maar in Europa zijn wij het in de jaren voor de crisis verleerd."

In Griekenland is het bedrijf al begonnen met deze strategie, daar liggen onder meer al kleinere verpakkingen mayonaise in de schappen. Per land wordt er bekeken wat de behoefte van de consument is en daar worden verpakkingen op aangepast. Correspondent Michel Maas merkt de strategie in Indonesië ook al in de supermarkt. Bekijk het interview met hem hiernaast.

    Deel artikel:

    Advertentie via Ster.nl