NOS NieuwsAangepast

Olympische atleten: #WeDemandChange

Amerikaanse atleten zijn kwaad en #rule40 van het Olympic Charter is de boosdoener. Die regel zegt dat atleten tijdens de Spelen geen commerciële activiteiten mogen ondernemen en hun eigen sponsoren niet mogen noemen op sociale media. Een groot probleem voor veel Amerikaanse Olympiërs voor wie hun sponsor vaak de enige bron van inkomsten is.

Amerikaanse sporters zijn op Twitter een actie begonnen tegen de regel die deelnemers, coaches, trainers en andere 'officieel geregistreerden' bij de Olympische Spelen verbiedt om sponsoren te bedanken. Creatief zijn heeft daarbij weinig zin: zowel woord als beeld mag niet. En dus moest de 1500 meter-renner Leo Marzano een foto van zijn schoenen van Facebook verwijderen.

Social media bij de Spelen

Sociale media zijn nog relatief nieuw op de Olympische Spelen. Twee jaar geleden bij de Winterspelen konden we onze helden volgen, maar in 2008 in Peking was dat nog niet aan de orde. Al had dat natuurlijk ook met de Chinese internetcensuur te maken. Tijdens de huidige Spelen draait het niet zozeer om de atleten, maar ook vooral om de grote sponsoren van het evenement. Want zonder sponsoren, geen evenement.

Internet-expert Roeland Stekelenburg vertelt bij Radio 1 wat regel 40 voor de Spelen in Londen betekent. Rechtsboven kun je naar zijn gesproken column luisteren.

Door: Wiske

    Deel artikel:

    Advertentie via Ster.nl