NOS NieuwsAangepast

Nep-likes bedreigen echte Facebook-likes

Big business voor Facebook: de likes. Bedrijven betalen er goud geld voor. Het is zelfs zo aantrekkelijk voor bedrijven dat ze er een hoop geld voor over hebben om nep-likes te kopen. Likes van nep-accounts die helemaal geen interesse hebben in hun producten.

Adverteerders kunnen likes gebruiken om hun Facebookpagina socialer te maken. Door de naam van een vriend bij een pagina te zetten - bijvoorbeeld 'Helen vindt dit leuk' - komt de pagina tussen de statusupdates.

Méér likes please

Om zoveel mogelijk likes te krijgen, kopen bedrijven nep-likes. Die komen van accounts die via een speciaal script of programma gemaakt zijn, puur om pagina's te lijken. De BBC kreeg een melding van een marketingconsulent dat bedrijven waar zij een pagina voor ontwikkeld hadden steeds vaker likes kregen uit landen als Egypte of de Filipijnen.

Na onderzoek van de BBC blijkt dat er inderdaad opvallend veel 'likes' uit landen komen waar een merk of product niet specifiek op gericht is. Daarnaast werden er ook heel veel accounts ontdekt die overduidelijk nep zijn. Zo kwamen ze ene Ahmed Ronaldo op het spoor. Hij was werkzaam bij Real Madrid, maar woonde in Cairo. Andere profielen hadden soms wel 5000 pagina's geliked.

Facebook: "geen probleem"

Facebook gaf zelf al toe dat ongeveer 6 procent van de 901 miljoen profielen nep is. Het uitdelen van likes via een nep-account haalt de waarde van de waarderingen en daardoor de waarde van advertenties onderuit.

Maar Facebook ziet er het probleem niet van in. "Wij zien geen bewijs voor een significant probleem. Bedrijven kunnen precies zien wie de mensen zijn die hun pagina liken. Zij hebben er nog geen probleem van gemaakt", zegt het medium.

Door: Wiske

    Deel artikel:

    Advertentie via Ster.nl