NOS NieuwsAangepast

Wordt Microsoft Surface de iPad-killer?

Samsung heeft het geprobeerd met zijn Galaxy Tab, Blackberry met zijn Playbook en Amazon met zijn Kindle Fire: concurreren met Apples iPad. Het lukte ze geen van allen. Sommige tablets verkopen niet heel slecht, maar een iPad-killer kun je ze niet noemen. Het marktaandeel van Apple op de tabletmarkt is nooit beneden de 50 procent gekomen. En nu is er Microsoft.

Microsoft is van oudsher een softwarebedrijf. Andere bedrijven maken computers en die draaien op Windows. Dat leek in eerste instantie ook de insteek met Windows 8, het nieuwe besturingssysteem van het computersbedrijf. De interface is klaar voor touchscreens en er is zelfs een speciale 'lichtere' versie die tabletfabrikanten kunnen gebruiken.

Gisteren veranderde Microsoft zijn strategie. Het bedrijf kondigde een eigen tablet aan. Eigen hardware met een eigen besturingssysteem, zoals Apple het ook doet. De Microsoft Surface. Een groot, dun tablet met een strak design, een ingebouwde standaard en een hoesje met toetsenbord.

Gadgetblogs

De grote vraag is natuurlijk of het een succes wordt. Een eerdere poging van Microsoft om te concurreren met Apple's iPod mislukte bijvoorbeeld. Wat schrijven de gadgetblogs en de experts?

"We just had our hands on the sleek new device, and we must say - it does feel incredibly well designed", schrijft The Verge. Maar over de slagingskansen hoor je ze niet. Bij Gizmodo zijn ze een stuk duidelijker: "It's a super solid device and if Microsoft can deliver what it demoed, the iPad finally has a real competitor and Android has a big goddamn problem."

Ook Engadget is onder de indruk. "Still, even after some brief handling, we feel impressed, almost sobered by what Microsoft's managed to produce after vowing to take the Windows 8 hardware-software package into its own hands."

The Next Web is een stuk kritischer. "I want Microsoft to succeed with the Surface. I think it's a product with a huge amount of potential. But I also think that, if you're going to do something you have to do it right. Announcing a product, giving no ship date, having a confusing name and then not telling us what it will cost? That's nowhere near doing it right."

Nederlandse experts

Over het algemeen zijn de Amerikaanse gadgetblogs dus wel enthousiast, op wat gezonde kritiek na. Maar hoe zien Nederlandse experts het? Gonny van der Zwaag, mede-eigenaar van iPadclub, een blog over de iPad, is enthousiast: "Als ze dit nou een beetje vlot op de markt brengen, pakt Microsoft zó de hele Android-tabletmarkt. Ik zie er wel wat in, als iPadconcurrent", twittert ze.

Alexander Klöpping heeft jeukende handen: "Microsoft introduceert eigen tablet. De Surface. Ziet er érg goed uit. Kan niet wachten hem te proberen."

Bij Bright zijn ze enthousiast over het product, maar bij het succes zetten ze nog wel een vraagteken. "De grote vraag is of Microsoft consumenten weet te overtuigen om Windows 8 te gebruiken op een tablet, in plaats van te kiezen voor de tablets met de mobiele besturingssystemen van Apple of Google. Windows 8 is voor zowel laptops als tablets. Maar is dat wel logisch? En hoe duur worden de Surface-tablets? Dat is nog niet bekend."

De tijd zal leren of we straks net zoveel Surfaces zien, als iPads of dat over vijf jaar niemand meer weet wat het ook alweer was. Een succesvolle start kan daarvoor bepalend zijn. De vraag is alleen nog wanneer die start is.

Door: Elger

    Deel artikel:

    Advertentie via Ster.nl