NOS NieuwsAangepast

Nieuwe regels voor cookies

Cookies weigeren. Geen optie voor onze grote blauwe vriend hiernaast, maar vanaf vandaag krijg je als bezoeker van een website de keuze of je ze wel of niet wil. Ook moeten de websites uitleggen welke cookies ze plaatsen. Zo moet het voor adverteerders moeilijker worden om zich specifiek op bepaalde consumenten te richten.

Want dat is de reden dat de OPTA vanaf vandaag erop gaat toezien dat websites open zijn over het gebruik van cookies. Die verplichting daartoe is opgelegd door de Europese Commissie. De afgelopen jaren zijn we steeds meer gaan beseffen dat ons surfgedrag niet onopgemerkt is gebleven en zeker niet privé. Dat het ook nog gebruikt wordt voor commerciële doeleinden, dat ging de beleidsmakers in Europa toch echt even te ver.

De OPTA buigt zich nog over de manier waarop ze de wet gaat handhaven. Een mogelijkheid is het oprichten van een meldpunt voor computergebruikers die ongevraagd cookies hebben ontvangen.

Kritiek

Overigens gaan lang niet alle websites mee met de nieuwe regels. Zo blijtft bijvoorbeeld De Telegraaf cookies plaatsen zonder overleg. Ze vinden dat ze te weinig tijd hebben gekregen om de nieuwe regels te implementeren. Een andere reden die sommige websites noemen om toch cookies te plaatsen, is geld. Als de adverteerders niet meer gericht kunnen adverteren, lopen ze weg, is de redenering.

Het forum FOK.nl pakt het heel anders aan. Vanaf vandaag gaat de site juist alle internetters weren die geen toestemming geven voor cookies. Niet omdat ze zo blij zijn met de nieuwe regels, maar omdat het volgens de site onwerkbaar is om zonder cookies een site in de lucht te houden. FOK.nl kan dan bijvoorbeeld geen video's van YouTube meer plaatsen, omdat YouTube een cookie plaatst om het bereik van video's te meten.

De NOS onderzoekt nog hoe ze met de nieuwe cookie-regels om zal gaan. De omroep gebruikt cookies namelijk voor statistieken over bezoekersgedrag en die informatie is weer nuttig om de site te verbeteren. Goed voor de bezoeker dus. Maar de NOS-sites hebben ook advertenties van de STER en die cookies worden wel weer commercieel ingezet. De STER heeft ook nog geen standpunt ingenomen over hoe met de nieuwe regels om te gaan. Het roept wel de vraag op: moeten de goede cookies lijden onder de slechte?

Good cookies vs. bad cookies

Cookies krijgen een nare bijsmaak als het om je privacy gaat. Vooral adverteerders maken gebruik van je privé surfgedrag. Los van het feit dat ze aan je verdienen, slaan ze je surfgeschiedenis op in een database. Elke keer als je op een site komt waar het bedrijf een banner heeft, slaan ze dat op. Zij passen al snel de advertenties aan op jouw voorkeuren. Kan je ook handig vinden natuurlijk.

Cookies zijn niet per definitie evil. Door cookies hoef je bijvoorbeeld niet elke keer opnieuw je Facebook-wachtwoord in te voeren. Klik je per ongeluk op iets? Geen nood, een cookie onthoudt precies waar je was gebleven. Bovendien sta je als man niet echt te springen om elke keer weer die advertentie voor inlegkruisjes voorbij te zien komen.

Eigenlijk zijn cookies dus een soort digitale bacteriën; je hebt goede en je hebt slechte. En de nieuwe wetgeving is de antibioticakuur die ze allemaal wegvaagt. Goed of slecht?

Door: Emil en Wiske

    Deel artikel:

    Advertentie via Ster.nl