NOS NieuwsAangepast

Facebook verliest grote adverteerder, net voor beursgang

Dagen voor de grootste beursgang van een internetbedrijf ooit, die van Facebook, stopt een van Amerika's grootste adverteerders met reclame op Facebook. Het gaat om General Motors (GM), de derde grootste adverteerder in de VS. Dat maakte het bedrijf gisteren bekend.

Advertenties van GM leverden Facebook jaarlijks zo'n 10 miljoen dollar op. Nou zal dat het sociale netwerk, dat 100 miljard dollar wil ophalen bij de beursgang vrijdag, niet direct financieel schaden, maar op de afdeling marketing zullen ze peentjes zweten.

GM besloot ermee te stoppen nadat ze een overzicht hadden gemaakt van waar hun marketing-geld nou precies heenging en erachter kwam dat betaalde advertenties niet effectief genoeg zijn. Het autobedrijf gaf jaarlijks 40 miljoen dollar uit aan de reclame op Facebook.

"Het is niet ongebruikelijk dat we ons geld verplaatsen naar andere afzetgebieden", zei een woordvoerder. "Zeker gezien er steeds meer social media-plekken komen waar we kunnen adverteren." GM adverteerde sinds 2008 op Facebook. Dat blijven ze doen met hun bestaande pagina's, maar betaald adverteren doen ze niet meer.

Gebruikers

Maar voor Facebook en investeerders hangt de waardebepaling voor een groot deel af van de advertentie-inkomsten. Analisten denken dat andere adverteerders hun reclamestrategie op Facebook nu op z'n minst ook zullen heroverwegen. En dat zou ertoe kunnen leiden dat Facebook meer moet luisteren naar marketeers - en dus minder naar de gebruikers.

Door: Helen

    Deel artikel:

    Advertentie via Ster.nl