Frequent flyers vliegen eigen ondergang tegemoet
Stel je voor, je betaalt één keer een fors bedrag, en dan kan je je leven lang onbeperkt eersteklas de wereld rond vliegen. Dat klinkt als een goede investering én een groot avontuur. In 1981 kon het. Vliegtuigmaatschappij American Airlines introduceerde de Unlimited AAirpass.
De Unlimited AAirpass had een prijskaartje van 250.000 dollar. En voor nog eens 150.000 dollar kon je met een Companion Ticket elke vlucht iemand meenemen. Flink bedrag, maar dan heb je ook wat. "We dachten aan bedrijven, die zo'n deal voor hun toplui wel zouden zien zitten", zegt Bob Crandall van American Airlines in de LA Times. "Maar al snel bleek de klant slimmer dan wij."
Twee klanten kosten namelijk meer dan een miljoen dollar per jaar: een financieel fiasco voor American Airlines. Daarom huurde de maatschappij een privédetective in en zocht naar manieren om de kaart in te trekken.
Wat zou jij doen?
Je hebt frequente vliegers, en je hebt mensen als Steven Rothstein en Jacques Vroom. Beide mannen kochten een pas voor zichzelf en een medepassagier. De aankoop veranderde hun leven compleet. Ze maakten tripjes voor werk, vakantie, of gewoon omdat ze het vliegen zelf zo leuk vonden. Slechte weersvoorspelling? Dan boekten ze voor de zekerheid nog twee andere vluchten. "Het werkt verslavend", zegt Rothstein.
In juli 2004 bijvoorbeeld, vloog Rothstein 18 keer. Hij bezocht Nova Scotia, New York, Miami, London, Los Angeles, Maine, Denver en Fort Lauderdale. Sommige wel een paar keer en allemaal strak gepland door een frequent flyer-team van American Airlines. Vroom heeft inmiddels al zo'n 60 miljoen kilometers op de teller staan, dat komt neer op 1.606 keer de wereld rond.
Niet helemaal de bedoeling
De privédetectives kwamen erachter dat Rothstein soms lukraak mensen op een vliegveld verraste met een eersteklas ticket. In vier jaar tijd maakt hij 3009 reserveringen, waarvan hij er 2523 cancelde. Ook Vroom vloog keer op keer met mensen met wie hij nooit eerder had gereisd. Hij maakte ook retourtjes naar Japan of Europa zonder daar te overnachten. Hij werd ervan verdacht de tickets te verkopen.
Als je naar de regels kijkt die golden bij aankoop van de kaart, hebben de mannen niets gedaan dat niet mag. Toch heeft American Airlines hun kaart ingetrokken wegens fraude.
American Airlines verhoogde al in 1990 de prijs naar 600.000 dollar en in 1993 kostte de kaart ruim een miljoen dollar. De vliegtuigmaatschappij besloot in 1994 helemaal te stoppen met het programma. Met Kerst 2004 was de kaart toch weer even te koop via luxe warenhuis Neiman Marcus, voor een som van 3 miljoen dollar. Dat leek niet meer zo'n goede deal want niemand kocht de kaart.
Door: Wiske