NOS NieuwsAangepast

Dakloos en hotspot: je zal het maar zijn?

Een Holland House, een biertje twitteren: leuke dingen op het tech/muziek/filmevenement South by Southwest (SXSW) in Texas dit jaar. Maar welk product de meeste aandacht kreeg? Het inzetten van daklozen als hotspot.

Op zo'n evenement staat iedereen met z'n smartphone sociaal te netwerken, met vaak een overbelast netwerk tot gevolg. Dat probleem wilde het marketingbedrijf BBH Labs uit New York aanpakken, maar op een heel controversiële manier. Ze huurden een aantal daklozen in om rond te lopen met wifi-toegangspunten, met de opdracht om naar de drukste plekken op de conferentie te gaan. In ruil voor donaties konden bezoekers zo het internet op.

Dertien vrijwilligers uit een daklozenopvang kregen de hotspots, visitekaartjes en een T-shirt met hun naam erop, zoals Clarence: "I'm Clarence, a 4G Hotspot". Ze kregen daar 20 dollar per dag voor en mochten donaties die ze kregen, houden.

Satirische scifi-dystopie

Maar er kwam steeds meer kritiek op de Homeless Hotspots. Mensen noemden het uitbuiterij en gênant. Een blogger van Wired noemde het "extreem problematisch" en "iets uit een satirische scifi-dystopie". Een ander maakte de sarcastische opmerking dat z'n daghandel verpest was omdat z'n hotspot steeds wegliep.

Maandag was de laatste dag van het expirement en BBH zag zich genoodzaakt hun "liefdadig experiment" te verdedigen. "We maken geen misbruik van vrijwilligers". Ze zeggen dat ze verbaasd zijn door de kritiek en dat ze het gebaseerd hebben op de Daklozenkrant. "We zagen het als manier voor daklozen om met de maatschappij in contact te komen en met mensen te praten", zei innovatiedirecteur Saneel Radia. "Als hotspot kunnen ze hun verhaal vertellen en het is een kans op een baan."

Dakloze Clarence Jones ziet ook het probleem niet. "Iedereen denkt dat ik aan het kortste eind trek, maar zo zie ik het niet. "Ik vind het leuk om een praatje te maken en het is werk. Eerlijk werk met een eerlijk salaris."

Door: Helen

    Deel artikel:

    Advertentie via Ster.nl