Loungen met de NS
De 'Nieuwe Intercity Dubbeldekker'. Het is de naam die de NS geeft aan de gemoderniseerde versie van de verouderde stoptrein. De gepimpte dubbeldekker moet de zuinigste op het spoor worden en gaat vanaf volgende maand in gebruik. In totaal worden 50 stoptreinen omgetoverd wat de NS zo'n 230 miljoen euro kost.
De nieuwe trein moet beter inspelen op de behoefte van de reiziger, aldus de NS. Een compleet nieuw interieur, overal wifi, stopcontacten voor iedereen in de eerste klas en zelfs loungebanken zijn het resultaat. Verslaggever Rob van der Wardt ging eens een kijkje nemen en zag met eigen ogen wat dit betekent.
Leuker
"Ik denk dat het toch wel een leukere trein is om in te reizen. Het opvallendste detail is de loungehoek die de trein nu heeft", aldus de verslaggever. "De dubbeldekker is zo opgedeeld dat bovenin het zakelijke gedeelte is, waar je vooral stil moet zijn terwijl onderin de gezelligheid is." Waaronder een loungehoek dus. Maar of je daar dan wél met je voeten op de bank mag? "Nee, dat mag nog steeds niet. En je mag er ook niet op slapen".
Kunst
Iets anders nieuws is de kunst van kunstenaar Onno Poiesz. Hij maakte voor de tussendeuren in de trein deurknoppen van vreemde objecten, of 'undesirable objects' zoals hij ze noemt: "frietbakjes, graffiti spuitbussen of een wapenstok, eigenlijk alles wat je niét in een trein wilt tegenkomen en wat ongewenst gedrag symboliseert", aldus Poiesz.
Vrieskou
Of deze trein tijdens sneeuw en vrieskou wél altijd doorrijdt is natuurlijk de grote vraag. Volgens de NS deed het onderstel het altijd al goed in de sneeuw en heeft deze zich "al bewezen". Maar, geeft ook de NS toe, met dit soort dingen is een slag om de arm natuurlijk geen overbodige luxe.
Door: Dorien