NOS NieuwsAangepast

Biertje? Even je ID swipen

Als je in Ubbergen en Millingen de komende tijd in de supermarkt een biertje wil kopen moet je eerst even je identiteitsbewijs laten scannen.

Klanten van vier supermarkten in die regio experimenten namelijk vanaf vrijdag met een zogenoemde ID-swiper. De proef is een initiatief van de GGD in de regio Nijmegen in samenwerking met de supermarkten.

En dat is opmerkelijk, want de supers zijn tot op dit moment wars van dit soort dingen. In de slijter wordt al een tijdje gewerkt met ID-scanners. Die werken via een camera. Daar moet je als klant in kijken en dan checkt iemand op afstand of je wel zo oud bent als je zegt. Supermarkten wilden daar niet aan. Nu gaan ze dus wel experimenteren met de swiper.

Hoe werkt het?

De ID-swiper maakt een einde aan de vrijblijvendheid en inschattingsproblemen bij het controleren van de leeftijd. Hoe werkt het? Wanneer een klant in de supermarkt alcoholhoudende drank koopt, zal de caissière hem of haar zonder uitzondering om een identiteitsbewijs vragen, dat vervolgens wordt gescand in de ID-swiper. Als blijkt dat de koper jonger is dan zestien jaar, blokkeert de kassa en kan de drank niet worden verkocht.

Het CBL, de branchevereniging van supermarkten, volgt het experiment vol belangstelling. "Supermarkten hebben wel behoefte aan een dergelijk systeem, maar zagen niks in de ID-scanner omdat die gebruik maakt van camera's en iedereen controleert. Dat leidde in een proef 1,5 jaar geleden tot veel discussies aan de kassa's."

Vergelijken

Het CBL heeft zelf ook een proef met deze ID-swipers in de planning. De organisatie wil alleen niet dat iedereen het pasje door moet halen. CBL is wel blij met de proef in Nijmegen, want dan kunnen ze mooi vergelijken. De kans is in ieder geval groot dat alle supermarkten overgaan op zo'n systeem.

Het idee voor het project komt van Martijn Planken van de GGD in de regio Nijmegen. Hij was zelf ook verbaasd dat er supermarkteigenaren enthousiast waren. Het gaat om twee Spar-fillialen, een PLUS en een C1000.

Vandaag start een foldercampagne om klanten voor te lichten. 3 februari start de proef daadwerkelijk.

Door: Ikram

    Deel artikel:

    Advertentie via Ster.nl