NOS NieuwsAangepast

Politiek ruziet om 1 miljoen voor Moordvrouw

Ophef in de politiek over de nieuwe RTL4-serie Moordvrouw. Die serie, sinds vrijdag op de buis, speelt zich af in Friesland - en dat is goed voor de promotie van die provincie. Daarom stak het Samenwerkingsverband Noord-Nederland er flink wat geld in. Maar dat valt niet goed bij de Provinciale Staten van Groningen en Drenthe.

Het SNN, een samenwerkingsverband van de drie noordelijke provincies met als doel de economische positie van Noord-Nederland te versterken, heeft er bijna 1 miljoen euro ingestoken. "Er is zo'n 3,7 miljoen euro naar Friesland Marketing gegaan voor een periode van vijf jaar", zegt Hans Konst van het SNN. "Daarvan is een kwart naar Friesland Promoting gegaan." "Als er 3,2 miljoen mensen naar de eerste aflevering hebben gekeken, lijkt me dat heel goed besteed."

Werk

Fractielid Eddy Veenstra van de PvdA in Drenthe is het daar niet mee eens. "Het geld van het SNN moet worden besteed aan werk, het is niet bedoeld om een commercieel tv-programma te steunen. Er mag best wat naar marketing, maar niet zoveel." Nou kan dit allemaal niet teruggedraaid worden, maar Veenstra ziet wel iets in het aanpassen van de regels. De Groningse PVV-fractievoorzitter Ton van Kesteren noemt het "een ordinaire reclame-uiting'' en eist opheldering. Ook de SP heeft bezwaren.

Konst zegt dat ook van het SNN het uitgangspunt is dat het goed moet zijn voor de economie, dat het werk oplevert. "Recreatie en toerisme is een belangrijke pijler voor de provincie, daar hoort nou eenmaal reclame bij."

Door: Helen

    Deel artikel:

    Advertentie via Ster.nl