NOS NieuwsAangepast

McDonald's-marketing: #McFail

Helaas voor McDonald's, maar niet iedereen 'is lovin' it'. En dat was nou juist wel de bedoeling van een Twittercampagne van de fastfoodketen. Het bedrijf riep twee hashtags in het leven: #MeetTheFarmers en #McDstories.

Met #MeetTheFarmers moest duidelijk worden dat McDonald's verse producten garandeert. Het waren gesponsorde tweets, zodat ze bovenin de zoekresultaten zouden verschijnen. Een voorbeeld: 'Meet Dirk Giannini, McDonald's lettuce supplier, as he shows u his life on the farm #MeetTheFarmers http://mcd.to/AyvF4M'.

McD-horrorstories

Tot zover geen gekke dingen, maar het ging mis met de tweede hashtag die het bedrijf inzette, #McDstories. Op de tweet 'When u make something w/pride, people can taste it," - McD potato supplier' kreeg McDonalds veel 'stories' - maar niet de gewenste. Iemand liet weten ooit een vingernagel in z'n BigMac te hebben gevonden, een ander brak z'n kies op een hamburger en weer iemand anders werd vegetariër na een voedselvergiftiging door eten bij de McDonald's.

Ook de dierenrechtenorganisatie Peta dook op de hashtags, waarna iemand anders weer opmerkte verbaasd te zijn dat McDonald's echt vlees gebruikte. Kortom: de hashtag ging een compleet eigen leven leiden, binnen enkele minuten al.

Nog geen twee uur later was de #McDstories-tweet verwijderd. "Binnen een uur hadden we door dat het de verkeerde kant op ging", zei de social media-directeur van de keten. "We hebben ervan geleerd", was zijn verklaring later.

Door: Helen

    Deel artikel:

    Advertentie via Ster.nl