130 km/uur, gaan we dat nog rijden?

Mag het gaspedaal straks nog wel verder worden ingetrapt? Het CDA steekt mogelijk een stokje voor het verhogen van de maximumsnelheid naar 130 kilometer per uur. Niet iedere snelweg is namelijk klaar voor de nieuwe maximumsnelheid. Er zullen geluidswallen moeten komen of er moet nog wat gedaan worden aan de veiligheid van de weg. Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu heeft hier ruim 100 miljoen euro voor uitgetrokken, maar het CDA wil dit geld niet uitgeven.

Eerder was het CDA positief over het plan en was er geen probleem, maar nu CDA toch tegen blijkt te zijn, kan dit grote gevolgen hebben. Zonder de steun van de partij heeft de minister namelijk geen meerderheid voor haar plannen.

Het CDA is niet de enige organisatie die vraagtekens heeft bij het plan. Wat zijn de voor- en nadelen van de nieuwe maximumsnelheid en hoe zit het allemaal ook alweer?

Test

Vanaf begin dit jaar is de nieuwe maximumsnelheid getest op vier snelwegen in het land: de A7 over de Afsluitdijk, de A6 tussen Almere en Joure, de A2 tussen Everdingen en Deil en de A16 tussen Moerdijk en Breda.

Waar?

Vanaf september 2012 mag het gaspedaal dieper worden ingedrukt op meer wegen in het land. Als alles gaat volgens plan tenminste. "Harder waar het kan, langzamer waar het moet", is het motto van de minister. Op 39 procent van de snelwegen kan er consequent 130 kilometer per uur worden gereden. Op 19 procent van de wegen kan het gaspedaal af en toe wat verder worden ingedrukt, hier geldt een dynamisch regime. In de avond en de nacht mag hier 130 kilometer per uur worden gereden. Om welke wegen het gaat, is te zien op een kaartje.

Luchtkwaliteit

In het rapport van minister Schultz van Haegen staat dat de luchtkwaliteit de afgelopen jaren is verbeterd rondom de snelwegen, daarom zou het mogelijk zijn om harder te gaan rijden. Daarnaast merkt ze op dat auto's steeds schoner worden en daarom zou het de tijd zijn om de snelheid te verhogen. Maar uit onderzoek van TNO bleek dat de uitstoot van fijnstof en CO2 gemiddeld 2 tot 5 procent hoger is wanneer er 130 kilometer per uur wordt gereden in plaats van de120 kilometer per uur.

Gisteren gaven gemeenten aan dat ze zich zorgen maken over de nieuwe snelheid. Ze zijn bang dat de luchtvervuiling toeneemt. 80 procent van de gemeenten wil kunnen ingrijpen wanneer de luchtverontreiniging te hoog wordt.

Daarbij moet ook nog opgemerkt worden dat TNO de uitstoot berekende van een auto die 128 kilometer per uur rijdt in plaats van een die 130 kilometer per uur rijdt. Dat zou de gemiddelde snelheid van een auto zijn als die zich houdt aan de nieuwe maximale snelheid. En volgens Milieudefensie wordt daarmee op nog meer plekken de norm van de luchtkwaliteit overschreden.

Veiligheid

De ANWB maakt zich vooral zorgen om de veiligheid op de weg. De organisatie wil eerst veilige wegen en dan pas sneller rijden. "De minister gaat de wegen veiliger maken nadat de snelheid is verhoogd. Dat is wat ons betreft de verkeerde volgorde", zegt Guido van Woerkom, directeur van de ANWB. Naar de verkeersveiligheid was in 2010 al gekeken. Goudappel Coffeng, het grootste adviesbureau op het gebied van verkeer, publiceerde hier een onderzoek over. Hieruit bleek dat er per jaar 15 meer verkeersdoden en 200 meer gewonden zijn wanneer er 130 kilometer per uur wordt gereden.

Door: Iris

    Deel artikel:

    Advertentie via Ster.nl