NOS NieuwsAangepast

Dakje op Formule 1 na crash?

Het onderzoek naar de crash en de dood van coureur Dan Wheldon is in volle gang. De racer verongelukte afgelopen week tijdens een IndyCar-race in Las Vegas. Ook bij de Europese tegenhanger van IndyCar, de Formule 1, is men behoorlijk geschrokken. Misschien is een cockpit wel een goed idee, denken ze bij de FIA, de organisator van de Formule 1.

Daarom trekken ze nog wat oude plannetjes van de plank en gaan ze opnieuw bekijken hoe ze de bolides veiliger kunnen maken. Extra hoofdsteunen, een cockpit of een soort luifeltjes moeten de courreurs beschermen tegen rondvliegende brokstukken. Bij de Formule 1 zijn ze hier al langer mee bezig. In 2009 raakte Ferrari-courreur Felipe Massa zwaargewond toen een schokdemper van een andere auto op hem afvloog tijdens een race.

De F1 Technical Working Group, verantwoordelijk voor de fabricageregels van de auto's, presenteerde aan het begin van dit seizoen al een voorstel voor speciale luifeltjes aan de zijkant van de zitplaatsen, maar heeft nog geen definitieve oplossing. De coureurs kijken verwachtingsvol naar de komende maatregelen. "We zijn er erg blij mee dat we meer opties krijgen voor onze veiligheid." zei coureur Rubens Barrichello.

Fans minder enthousiast

Sinds het begin van Formule 1 in 1950 zit er geen dak op de auto's. Volgens veel fans is de open auto en het directe zicht op de courreurs het kenmerkende element van de sport. Terwijl de fans heel behoudend reageren zijn sommige coureurs enthousiast over de suggesties. "Ik zie toekomstige 'open-wheelers' met een gesloten cockpit wel voor me, net zoals de auto's die bijvoorbeeld de Le Mans 24-uursrace rijden." zei IndyCar coureur Ryan Briscoe.

Door: Tim

    Deel artikel:

    Advertentie via Ster.nl