NOS NieuwsAangepast

NS en ProRail nu wél klaar voor de herfst en winter?

We weten het allemaal nog, vorig jaar urenlange vertragingen vanwege sneeuw, blaadjes en meer ellende op het spoor. En dat terwijl de NS aankondigde helemaal klaar te zijn voor de winter.

Nu lijkt de herfst dan toch echt begonnen, zijn de NS en spoorbeheerder ProRail nu wél klaar voor de komende maanden? Volgens minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) hebben de NS en ProRail goede maatregelen genomen om grote verstoringen op het spoor zo veel mogelijk te voorkomen en als er dan toch een storing is, zullen ze die sneller verhelpen. Dat schrijft de minister in een brief aan de Tweede Kamer.

"Er is de afgelopen maanden door de sector heel hard gewerkt om de focus sterker te leggen op de reiziger", aldus Schultz van Haegen.

Maatregelen

Maar wat is er dan precies aangepast om de vertragingen door 'blaadjes op het spoor' te voorkomen? Treinreizigers worden bij verstoringen sneller en beter geïnformeerd, staat er in de brief te lezen. Bij problemen op het spoor informeert NS reizigers in ieder geval binnen 10 minuten.

Ook zijn treinen verbeterd en is de wisselverwarming uitgebreid. Naast het snoeien van bomen en het plaatsen van hekken die de invloed van vallende bladeren op het spoor moeten beperken, heeft ProRail ook de behandeling van het spoor met het zogenoemde Sandite, een gel van zand en metaaldeeltjes opgevoerd. De gel zorgt voor meer grip voor de treinen.

Beloftes

Verder staan extra treinen standby en zijn er alternatieve dienstregelingen gemaakt die 48 en 24 uur van te voren kunnen worden ingevoerd. De regelingen worden per regio aangepast en zijn afhankelijk van de weersvoorspelling.

Alle beloftes zijn vastgelegd in het geactualiseerde en uitgebreidere NS-Reizigershandvest. "Het Reizigershandvest biedt de reiziger helderheid over wat hij mag verwachten en wie hij er op kan aanspreken als dat niet wordt waargemaakt", schrijft Schultz van Haegen.

    Deel artikel:

    Advertentie via Ster.nl