Bekijk ook...
Meer NOS op 3
23-05 Rellen in Stockholm gaat door
23-05 "Zweden is veranderd"
23-05 Een fietser aanrijden is nooit grappig op Twitter
23-05 "Deze reacties hebben me wel verbaasd"
23-05 Weer invallen in coffeeshops Maastricht
23-05 Twitterende ooggetuige kreeg fortuin geboden voor verhaal
Archief
Meest bekeken video's vandaag
-
1
"Zweden is veranderd"
Wat is er toch aan de hand in Stockholm? Al vier nachten op rij zijn er rellen in de Zweedse...
»
-
2
Terroristische moordaanslag op Britse militair
Londen is in shock na de brute terroristische slachtpartij van gisteren midden op straat. Een...
»
-
3
"Deze reacties hebben me wel verbaasd"
Als je lang haar, een piercing of een baard hebt, dan hoef je niet te reageren op deze vacature....
»
'Geen alcohol onder de 16 werkt'
Jongeren die later beginnen met alcohol drinken, drinken minder. Dat blijkt uit onderzoek van de Universiteit Utrecht onder 3000 jongeren onder de 16 en hun ouders. Alcohol verbieden zou volgens het onderzoek dus verstandig zijn.
Veel ouders denken dat een verbod op het drinken van alcohol geen zin heeft. Hun kinderen zouden dan juist alleen maar meer gaan drinken. Volgens onderzoekster Ina Koning is het tegendeel waar en werkt het als ouders streng zijn en duidelijke regels stellen.
Nadelen
Als jongeren zich bewust zijn van de nadelen van alcoholgebruik op jonge leeftijd, beginnen ze pas later met drinken. Als ze 16 zijn en drank mogen kopen, drinken ze volgens het onderzoek nog steeds minder dan leeftijdsgenoten.
Koning benadrukt wel dat het uitstellen van wekelijks drinken onder jongeren alleen werkt als zowel de ouders als hun kinderen geïnformeerd worden over de nadelen van alcoholgebruik op jonge leeftijd. "Die gecombineerde aanpak is essentieel voor het slagen van alcoholpreventie", aldus Koning.
Door: Ikram
Deel dit artikel