NOS NieuwsAangepast

Spiri-boeken flink in de lift

Tegen de krimpende tendens op de algehele markt voor boeken in, vertoont de markt voor spirituele boeken een flinke groei. Dat meldt het CPNB. In 2011 zijn er 4,9 procent meer boeken in het segment esoterie (waaronder bijvoorbeeld meditatie en spiritualiteit vallen) verkocht, terwijl de hele markt met 3 procent kromp. De groei staat gelijk aan 5 miljoen euro. De cijfers zijn berekend ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Interesse

De groei heeft te maken met een algehele toenemende interesse in spiritualiteit, die ervoor zorgt dat er meer boeken op de markt komen. Daarnaast zijn die boeken makkelijker verkrijgbaar. Eerder moesten geïnteresseerden naar speciaalzaken, tegenwoordig liggen ze in grote aantallen bij grote boekhandelketens.

Tijdschriften

Naast boeken over spiritualiteit, is ook het tijdschriftenschap de laatste jaren uitgebreid met bladen over het thema. Meest recent, in 2008, is het blad Flow gelanceerd. Volgens hoofdredacteur Irene Smit van het tijdschrift is de oplage van 25.000 exemplaren in het begin gegroeid naar 70.000. "En we groeien nog elke maand", aldus Smit. Volgens haar is het blad precies op het juiste moment gelanceerd. "Het kwam voort uit het idee dat mensen (materieel, red) alles hadden, maar toch iets misten in hun leven. We wilden terug naar de basis." Toen de recessie dat jaar toesloeg, veranderde de stemming in het land. "En dat sloot aan bij ons."

Op de redactie van het tijdschrift Happinez, in 2003 gestart, wordt de toename van de 'spiri-boeken' gemerkt. "Er komen hier tegenwoordig enorme karrevrachten boeken binnen", zegt hoofdredacteur Marije de Jong. "Vooral het laatste jaar is het enorm booming." Het blad begon met een oplage van 30.000 exemplaren, en zit inmiddels op 159.000.

Ook Yoga Magazine, afkomstig van de makers van Psychologie Magazine, blijft maar groeien. Het blad werd in 2006 gelanceerd in een oplage van 26.000 en verkoopt nu ruim twee keer zoveel. In de eerste periode van 2011 is de stijging zelfs 19 procent, vergeleken met dezelfde periode in 2010. "We zien een constante groei in oplage", zo meldt Viola Rudelstein van Weekbladpers Tijdschriften.

Door: Machteld

    Deel artikel:

    Advertentie via Ster.nl