Wordt het te druk in de Tourkaravaan?
De directie van de Tour de France denkt erover om maatregelen te nemen om botsingen tussen wielrenners en andere voertuigen te voorkomen. Gisteren botste een volgauto tegen een renner, waardoor Johnny Hoogerland in het prikkeldraad belandde. De chauffeur van de auto is al uit de wielerkaravaan gehaald, maar daar blijft het mogelijk niet bij.
Hoogerlands ploegleider wil dat het aantal auto's en motoren in de Tour met de helft wordt verminderd. Hij gaat daar met zijn collega-ploegleiders over praten. Met Hoogerland zelf gaat het nu goed. Zo goed zelfs, dat hij verwacht morgen gewoon weer op de fiets te stappen. Met 33 hechtingen - 11 in z'n linkerbil - zijn Hoogerlands wonden gedicht. Vandaag hebben de renners een rustdag.
De Tour in cijfers
Tijdens de Tour rijden motoren en auto's kriskras door elkaar heen. Een overgroot deel hiervan is voor de media. Zo rijden er 260 cameramannen mee namens 121 verschillende televisiestations en wordt op 60 kanalen live verslag gedaan voor zo'n 186 verschillende landen. Fotografen zijn er ook genoeg: wel 240 stuks. Tot slot zijn er 72 radiostations aanwezig op de Tour en zijn er 450 werkplekken gereserveerd voor journalisten van verschillende nieuwsorganisaties over de hele wereld.
Niet alleen tussen de renners rijden motoren en auto's af en aan. De zogeheten Publiciteits Karavaan gaat vooraf aan de renners en is een twintig kilometer durende parade met zo'n 160 versierde auto's, motoren en trucks. Zij warmen het publiek op door voor zestien miljoen euro aan kado's weg te geven van 33 sponsoren in een 45 minuten durende optocht.
Over het totaal aantal motoren, auto's en trucks die tijdens de Tour meerijden wil de organisatie, de A.S.O., geen exacte cijfers geven.
Verslaggever Niels de Jager ging vanmiddag in ieder geval achterop de motor bij Willy Wauthlé. Hij reed van 1985 tot en met 2005 in de Tour rond met een fotograaf achterop. Hij zag het steeds drukker en drukker worden en de chauffeurs zijn volgens hem steeds vaker onervaren. Hiernaast het verslag van een dag achterop bij Wauthlé.
Door: Yannick