NOS NieuwsAangepast

KPN gaat door met nieuwe abonnementen

KPN gaat door met de ontwikkeling van nieuwe abonnementsvormen. Het telecombedrijf is op zoek naar mogelijkheden om meer te verdienen aan mobiel dataverkeer omdat het bedrijf inkomsten misloopt door de opkomst van apps als WhatsApp en Skype. Het telecombedrijf houdt de discussie in politiek Den Haag in de gaten.

Het idee van telecombedrijf KPN om meer geld te vragen voor deze apps leidde tot protest bij klanten, in de Tweede Kamer en bij minister Verhagen van Economische Zaken. Na een motie van de Tweede kamer wil Verhagen de Telecomwet aanpassen om dit soort heffingen te voorkomen.

Verhagen belooft binnen enkele weken met een voorstel te komen voor het veranderen van de Telecomwet, om "vrije toegang tot het internet te garanderen". KPN kijkt uit naar het wetsvoorstel. Ondertussen blijft het telecombedrijf gewoon werken aan nieuwe abonnementen. De abonnementen zouden deze zomer geïntroduceerd moeten worden.

Explosieve smartphone-groei

Het aantal smartphones neemt in Nederland in rap tempo toe en dus kunnen steeds meer mensen gebruik maken van apps als WhatsApp en Skype. Met die apps kunnen gebruikers onderling gratis berichten naar elkaar sturen en gratis met elkaar bellen. Het is een doorn in het oog van de telecomproviders, die inkomsten mislopen omdat klanten hierdoor steeds minder hun bel- en sms-bundels gebruiken. KPN is de enige (of eerste, afhankelijk van hoe je ernaar kijkt) telecomprovider die heeft aangekondigd extra geld te vragen voor het gebruik van sommige apps. Vodafone en T-Mobile hebben niet uitgesloten in de toekomst hetzelfde te doen.

Deep Packet Inspection

Het plan van KPN leidde tot een storm van kritiek, zeker toen bleek dat KPN de omstreden technologie Deep Packet Inspection (DPI) inzet om te achterhalen welke klanten Skypen en WhatsAppen. KPN kan met DPI meer dan alleen het aantal WhatsApp-berichten tellen dat je hebt verstuurd: met de technologie kan tot in detail het dataverkeer worden geanalyseerd en kunnen zelfs e-mails en tekstberichten van klanten worden gelezen. KPN heeft altijd ontkend dat het bedrijf daadwerkelijk de inhoud van berichten leest.

Concurrent Vodafone zei in een reactie dat het bedrijf zelf ook DPI gebruikt en dat de industrie dat "al jaren" doet om te analyseren hoe klanten het internet gebruiken, zodat de kwaliteit van het netwerk geoptimaliseerd kan worden.

Telecomwaakhond OPTA gaat onderzoek doen naar het gebruik van DPI door telecomproviders.

Door Rachid/Wouter

    Deel artikel:

    Advertentie via Ster.nl