NOSop3

Verlost van psychose in de virtuele kroeg

Aangepast op

Raak je psychose kwijt met een computerspel. De Technische Universiteit Delft en zorginstelling Parnassia gebruiken de virtuele wereld van computergames om mensen van hun angsten af te helpen.

De voor sommigen boze buitenwereld is met de computer tegenwoordig heel waarheidsgetrouw na te maken. Met een speciale virtual reality-bril wordt een patiënt de wereld ingezogen waar hij zo bang voor is, bijvoorbeeld een drukke kroeg waar iedereen je lijkt aan te staren.

Virtuele hel

"Confrontatie kan een manier zijn om iemand van z'n psychose te genezen," verklaart psychiater Wim Veling van Parnassia het plaatsen van mensen in hun eigen virtuele hel. "Met zo'n computersimulatie kunnen we de angst gecontroleerd te lijf gaan, bijvoorbeeld door de drukte in een virtuele kroeg langzaam op te voeren." Via sensoren op het lichaam van de patiënt wordt dan gemeten hoe hij op de virtuele wereld reageert en kan de behandelaar de situatie enger of minder eng maken.

Het wegnemen van angsten met virtual reality staat nog wel in de kinderschoenen, de TU Delft en zorginstelling Parnassia hebben het project maar op een paar patiënten getest. Maar volgens psychiater Veling zijn de eerste resultaten bemoedigend: "De gebruikers weten wel dat ze niet in een echte wereld zitten maar voelen toch diezelfde angst."

Het is de bedoeling dat de behandeling van angsten met virtual reality de komende tijd wordt uitgebouwd tot een echte volwaardige behandelmethode.

Door: Wouter