Aangepast

'Aanval' op supermarkten om plastic

Bananen, paprika's en komkommers: in de supermarkt vind je ze vaak in plastic. In meer dan twintig landen protesteren mensen daar vandaag tegen. Van Zuid-Korea tot Peru, maar ook in ons eigen land houden ze Plastic Attacks: actievoerders pakken hun inkopen uit aan de kassa en laten het plastic afval achter in de supermarkt. Ze willen winkels laten nadenken over alternatieven.

"Supermarkten oververpakken eten in plastic", legt Elisah Pals van Zero Waste Nederland uit. "Terwijl dat helemaal niet nodig is." Zelf leeft ze al 2,5 jaar afvalvrij. "Maar als je bij supermarkten blijft winkelen is dat onmogelijk. Je krijgt overal een verpakking bij, dus doe ik mijn boodschappen op de markt of haal ik ze uit de moestuin."

Vandaag organiseert ze een Plastic Attack in Breda. Haar doel? "We willen helemaal van het plastic af. Daarvoor heb je bewustzijn bij de klant nodig en moet je supermarkten aansporen om hun manier van verpakken te heroverwegen."

Elisah Pals - Breda, Nederland

Wereldwijd zijn er vandaag Plastic Attacks, maar in België pakken de demonstranten de attack het grootst aan: supermarkten in 27 steden worden daar 'aangevallen' door een paar honderd anti-plastic-activisten. "De organisatie ervan is ook een attack op mijn agenda", grapt de Gentse Frederik Sioen.

"Ik zag schrijnende foto's van vogels met zoveel plastic in hun maag." Hij vond dat hij iets moest doen. "Ook voor ons is het gevaarlijk. Plastic komt terug in ons eigen voedsel via microplastics."

Hij vindt dat er meer over het probleem nagedacht moet worden. "De politiek ontbreekt daarbij. Zij gaan heel traag te werk. Als zij het niet doen, dan doen we het zelf."

Plastic Attack

'Waarom zit een banaan in plastic?'

De Canadese David Béland organiseert vandaag met zijn vrienden een attack in Quebec. "Ik vind het bizar dat ze eten als bananen in plastic verpakken. Die hebben toch al een verpakking van zichzelf? Waarom zou je er dan nog plastic omheen doen?"

Gabrielle Young Giguère en David Béland - Quebec, Canada

Het lijkt inderdaad onzinnig zo'n verpakte tros bananen, maar volgens de supermarkten is daar een reden voor. Veel eten moet een lange weg afleggen voordat het op je bord belandt. Het verpakkingsmateriaal verlengt de houdbaarheid van het product, zeggen Albert Heijn en Jumbo. "Daardoor hoeven we minder weg te gooien."

Er worden nu nog 170 miljoen plastic tasjes van de groente- en fruitafdeling per jaar gebruikt.

Albert Heijn

Toch luisteren de supermarkten ook naar de demonstranten. "Vaak zijn dit mensen met goede ideeën over alternatieven", zegt een woordvoerder van Albert Heijn. "Maar we moeten ook realistisch blijven. We kunnen niet van de ene op de andere dag al het plastic laten verdwijnen."

De supermarkten kijken wel naar alternatieven. Jumbo onderzoekt op dit moment de mogelijkheden voor duurzamere verpakkingen. En ook Albert Heijn start deze zomer met een alternatief voor het plastic tasje bij de groente- en fruitafdeling. "Daarvan worden er nu nog 170 miljoen per jaar gebruikt."

Deel artikel: