NOSop3

Melvin verjaagt vogels zodat jij veiliger vliegt

NOS

Terwijl vakantiegangers op Schiphol aanschuiven in de wachtrij voor hun check-in, rijden er voortdurend kleine gele wagentjes op en rond de start- en landingsbanen van Schiphol. In één van die wagentjes zit de 24-jarige Melvin Straatman. Hij is birdcontroller en verjaagt vogels zodat ze niet in botsing komen met vliegtuigen. Zodat reizigers veilig(er) op vakantie kunnen.

"Je hebt natuurlijk de jaargetijden wanneer ganzen overtrekken en dan is Schiphol een vaste route waar ze overheen vliegen. Vandaar dat we het scherp in de gaten houden", zegt Melvin terwijl hij zijn auto over een landingsbaan stuurt.

"Als de vogels over de baan heen gaan of er vlak langs, dan stoppen wij het verkeer en geven we aan bij de luchtverkeersleiding dat ze moeten stoppen met starten omdat het te gevaarlijk is."

In de video hieronder zie je Melvin aan het werk:

Melvin is vogelverschrikker

Een 'birdstrike' is de nachtmerrie van iedere piloot. Er zijn veel voorbeelden van vliegtuigen die na het opstijgen in de problemen raken door vogels die in een motor vliegen.

De schade aan een vliegtuig kan groot zijn, legt birdcontroller Melvin uit; "Het vliegtuig moet dan weer landen, als dat nog kan, en wordt dan helemaal onderzocht. Als het grote vogels zijn, zoals een meeuw of een gans, dan kunnen de schoepen van de motor breken en heb je kans dat de motor uit elkaar moet."

Een vogel vliegt in de motor van een vliegtuig NOS

Een birdstrike is niet alleen gevaarlijk, het levert dus ook vertragingen op. Dat is wat een luchthaven als Schiphol en vliegmaatschappijen zoveel mogelijk willen voorkomen. Waar vertraging is te voorkomen, valt tenslotte geld te besparen.

Melvin legt uit wat voor middelen hij heeft om vogels te verjagen NOS

Er zijn meer maatregelen tegen vogels:

- Behandelen van ganzeneieren zodat ze niet uitkomen.
- Afschieten van ganzen in de omgeving van Schiphol.
- Neerleggen van oneetbaar en lang gras.
- Pinnen op hekken en borden zodat vogels er niet landen.
- Zonnepanelen plaatsen op akkers in de omgeving.
- Akkers omploegen zodat er na de oogst geen voedsel achterblijft.

Melvin en zijn collega's houden bij welke vogels ze verjagen en hoeveel het er zijn. Zo kijken ze of ze trends herkennen in het gedrag van de vogels en of de middelen die ze gebruiken effectief zijn. Op Schiphol is ook een vogeldetectiesysteem actief om het risico op een botsing met vogels in te schatten.

Regelmatig worden langs de banen op Schiphol dode vogels of delen van dode vogels gevonden. De oorzaak is niet altijd een botsing met een vliegtuig. Door de wind van opstijgende en landende vliegtuigen komt het ook vaak voor dat vogels tegen de grond worden gesmakt.

Aantal vogelaanvaringen op Schiphol

Jaar                    Aantal vliegbewegingen      Vogelaanvaringen
per 10.000 vliegbewegingen   
Absoluut
2012 435.000 7 305
2013 437.000 6,1 267
2014 438.000 5,8 254
2015 451.000 8,4 379
2016 479.000 6,7 321

Vanwege de ligging van de luchthaven, de kust en natuurgebieden dicht in de buurt, zijn er rond Schiphol veel verschillende vogelsoorten. Van zwanen en ganzen tot aalscholvers, kievieten, meeuwen en roofvogels.

Melvin houdt ze allemaal in de gaten: "Waar vliegen ze, waar eten ze, waar slapen ze? Door de middelen die we gebruiken schrikken we ze wel degelijk af."

Tegelijk beseft hij dat zijn werk nooit af zal zijn. "Het blijven toch dieren met een eigen wil. Wij kunnen alleen proberen ze een kant op te sturen. Het is hun terrein en de vliegtuigen zijn te gast. Zo zien die vogels het."

1/5Alle denkbare middelen worden ingezet tegen vogeloverlast op Schiphol ANP
2/5Melvin legt uit wat voor middelen hij heeft om vogels te verjagen NOS
3/5Melvin verjaagt vogels met zijn seinpistool NOS
4/5Ganzen vliegen voorbij de toren van Schiphol NOS
5/5Een van de auto's van de birdcontrollers NOS

Dit was een Goed Verhaal van NOS op 3. Bekijk ook onze andere Goede Verhalen: