NOSop3

Grootste prijzenpot voor online gamen ooit: 18,2 miljoen euro

DOTA

Het is de grootste prijzenpot voor online gamen ooit. Bij het WK voor spelers van de game DOTA 2 wordt maar liefst 18,2 miljoen euro weggegeven.

Eerst even: wat is DOTA 2? Je speelt online, in teams van vijf tegen vijf. Iedereen kiest één van de 113 (!) helden om mee te spelen. Het uiteindelijke doel is het vernietigen van de basis van de tegenstander. Voor de kenners: een complexere versie van League of Legends. Voor de niet-kenners, kijk dit filmpje even.

What is DOTA? A Potato Guide

DOTA 2 heeft wereldwijd zo'n 13 miljoen maandelijks actieve spelers. Het grootste online spel ter wereld is League of Legends, met meer dan 100 miljoen maandelijks actieve spelers. De twee spellen zijn in de basis vergelijkbaar, maar DOTA 2 is een stuk complexer.

DOTA 2 is ook een van de grotere e-sports. Teams strijden in competities tegen elkaar en kunnen daar goed geld aan verdienen. Het hoogtepunt is elk jaar The International, een soort WK waar de beste teams van de wereld tegen elkaar strijden.

Er zijn voor meer spellen toernooien waar flink geld wordt verdiend, maar de prijzenpot van DOTA 2 slaat echt alles; 18,2 miljoen euro is erg veel.

Ter vergelijking: het WK League of Legends had een prijzenpot van bijna 6 miljoen euro. De 27 best verdienende e-sporters ter wereld (lijstje hier) spelen dan ook niet voor niks DOTA 2.

DOTA

Het zit 'm vooral in hoe het geld wordt verzameld. Een deel van het jaar kan je als normale speler voor 10 dollar een battle pass kopen. Een kwart daarvan belandt in de prijzenpot. Als je daarna nog losse dingen in het spel koopt, zoals een ander uiterlijk voor de held waar je mee speelt, gaat een deel daarvan ook naar het prijzengeld. Zie de grafiek hierboven om te zien hoe dat oploopt.

"Dat is een redelijk uniek systeem", zegt Roel Lamboo, een van de oprichters van DutchDota.com, waar spelers elkaar kunnen vinden. "Je crowdsourcet eigenlijk de prijzenpot. Maar ik vind het niet erg. Je betaalt mee aan de game, je sponsort het spel dat je liefhebt. Ik voel een lage drempel om te betalen omdat je het spel op die manier in leven houdt."

Spelers dragen graag bij aan het spel en sturen er met liefde zo veel geld naartoe.

Muriëlle (of eigenlijk Kips)

Die manier van denken kan de Nederlandse Muriëlle (26 jaar, en online beter bekend als Kips) beamen. "Spelers van DOTA hebben een heel directe band met fans en publiek", legt de coach en analist van TNC Pro Team, een van de grote DOTA-teams, uit.

"Dat is niet omdat de maker van dit spel (Valve) of de sponsoren het willen - dat geld komt van het publiek. Spelers dragen graag bij aan het spel en sturen er met liefde zo veel geld naartoe."

In Nederland is DOTA 2 niet supergroot (al zijn er nog steeds 100.000 unieke spelers per maand in ons land). Het is dus best bijzonder dat Muriëlle bij zo'n groot team is beland. Het begon allemaal toen ze een analyse schreef over de kans dat het ene team van het andere zou winnen. Op basis van de analyse gokte ze op de uitkomst, en won.

"Toen ik over die winst aan het opscheppen was tegen mijn vrienden, zeiden ze dat ik mijn analyse naar de teams moest opsturen. Dat heb ik gedaan, en ik had geluk dat Team Fnatic (zo'n beetje de Real Madrid van de e-sportteams) nog een plekje vrij had."

Hold on, een analist van een gameteam, wat doet die?

Muriëlle is een beetje te vergelijken met een scout in het voetbal, of iemand die de teams van de tegenstander analyseert. "In het begin van het spel kiezen spelers om de beurt de 'hero' met wie ze gaan spelen. Dat zegt veel over de tactiek, en daar moet je als team op reageren. Een goede samenstelling van je team is cruciaal."

Je moet dus precies weten wat de gangbare tactieken zijn (die veranderen natuurlijk om de zo veel tijd) en hoe die zich verhouden tot de 'heroes' waar de teams mee spelen. "En ik geef mijn team dan advies, zowel bij het kiezen van de heroes waar ze mee spelen, als tijdens de game zelf."