Aangepast

'Die snelheid voelt op een gegeven moment heel vertrouwd'

  • Harro Brouwer

    Verslaggever NOS op 3

  • Harro Brouwer

    Verslaggever NOS op 3

Je hoort deze dagen veel over roadracen na het overlijden van Jochem van den Hoek (28). Hij verongelukte 7 juni tijdens de Superstock-wedstrijd van de legendarische Isle of Man TT, de oudste motorrace ter wereld. Sinds 1907 vielen er op het eiland, dat ligt tussen Ierland en Groot-Brittannië, tijdens dit evenement al 250 doden. Morgen is de begrafenis van Jochem van den Hoek.

Helaas, deze YouTube video is niet meer beschikbaar

Wat de Mount Everest is voor bergbeklimmers, is Isle of Man voor de wegracers.

Johan Fredriks

Risico

"Je weet dat dit kan gebeuren", zegt Joey den Besten, vriend en teamgenoot van de overleden Jochem van den Hoek. Motorcoureur Johan Fredriks vult aan: "Wat de Mount Everest is voor bergbeklimmers, is Isle of Man voor de wegracers. Jochem heeft er alles aan gedaan om de risico's zo klein mogelijk te houden. Hij heeft zich goed voorbereid en zich als coureur ook ontwikkeld."

Volgens Den Besten is er geen race op de wereld waar de risico's zo groot zijn als op het Britse eiland.

Kicken

Joey en Johan zijn allebei roadracers. Ze doen niks liever dan scheuren over straten die speciaal voor een race worden afgesloten. In Nederland is er momenteel alleen nog een stratenrace in Hengelo (Gelderland). Elk jaar organiseert de Hengelo Auto & Motorvereniging de wegrace Varsselring.

De oude motor van Jochem van den Hoek

"De beleving van snelheid op een stratencircuit is veel intensiever dan op een permanent circuit", zegt Fredriks. Den Besten beschrijft dat je op een gegeven moment went aan de snelheid. "Het is een enorme kick."

Mijn ouders hebben expliciet gezegd dat ik niet mag racen op Isle of Man.

Johan Fredriks, roadracer
  • Harro Brouwer/NOS
    Joey den Besten, roadracer
  • Harro Brouwer/NOS
    Johan Fredriks, roadracer
  • Harro Brouwer/NOS
    Clubgebouw van HAMOVE - Hengelo Auto & Motorvereniging

Het parcours in Hengelo is niet te vergelijken met Isle of Man. Het Nederlandse circuit is een kleine 5 kilometer lang; Isle of Man heeft een lengte van ongeveer 60 kilometer. Een extreem lang circuit om uit je hoofd te leren. "Het is een heel gevaarlijk parcours", zegt Johan Fredriks. "Met veel blinde bochten, dorpjes, bergen. Het gaat daar verschrikkelijk hard. Sommige coureurs halen snelheden van 340 km/u."

De Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging besloot dat licentiehouders zich vanaf dit jaar niet meer kunnen verzekeren voor de Isle of Man TT via de KNMV. "De premies zouden gewoon te hoog worden", zegt sporttechnisch manager Camiel van Berkensteijn. Hij wil in het midden laten of coureurs überhaupt wel zouden moeten afreizen naar het Britse eiland.

Een landweggetje dat soms onderdeel is van stratenparcours

Heldenstatus

Motorcoureurs die Isle of Man rijden, krijgen een haast legendarische status. "Mensen hebben dan zoveel respect voor je", zegt Fredriks. "Dat is moeilijk uit te leggen als je niks met deze sport hebt." Zelf zal hij die legendarische status niet bereiken. "Mijn ouders hebben me altijd ondersteund in deze sport, maar ze willen niet dat ik daar race. Daar hecht ik veel waarde aan."

Joey den Besten heeft nog niet besloten of hij ooit over de straten van Isle of Man zal racen.

Deel artikel: