NOSop3

'Veel piloten die thuiszitten zijn niet geschikt voor de cockpit'

ANP
Geschreven door
Jeanine Duijst
Redacteur NOS op 3

De KLM dreigt een tekort aan piloten te krijgen tijdens de zomermaanden. En dat terwijl er afgelopen jaren juist berichten rondgingen dat net afgestudeerde piloten in Nederland niet aan werk komen en met een schuld van 150.000 euro thuis op de bank zitten. Kunnen die nu dan niet worden aangenomen?

"Het is zielig dat zo veel piloten thuiszitten met zo'n hoge schuld en daar moeten we ook zeker niet aan voorbijgaan", zegt Eric Duijkers, eigenaar van vliegschool EPST. Maar die zijn volgens hem niet meteen geschikt om de dreigende gaten bij KLM op te vullen.

Zijn verklaring voor dat pilotenoverschot? "Bij de slechte vliegscholen werd tijdens de crisis niet streng genoeg geselecteerd." Volgens Duijkers waren veel mensen die bij zulke scholen werden aangenomen helemaal niet geschikt voor de cockpit.

We zijn blij dat de rotte appels uit de markt zijn.

VNV-woordvoerder Van Doesburg

"Iedereen vindt het normaal dat als je een rijbewijs haalt, je niet per definitie in een Formule-1-wagen kan stappen. Dat geldt ook voor een vliegtuig. Dat je je vliegbrevet hebt gehaald, betekent nog niet dat je een goede piloot bent. Tenzij je van tevoren streng bent geselecteerd", zegt Duijkers. "Je moet bij de selectie eerlijk zijn: liever geen kandidaten dan slechte."

Dat beeld herkent ook de Vereniging voor Verkeersvliegers (VNV). "Wij zien dat sommige mensen een vliegopleiding hebben gevolgd bij een vliegschool die niet heel goed aangeschreven staat. Daar hanteerden ze soepelere eisen", vertelt VNV-woordvoerder Joost van Doesburg.

'Selectiecriteria gingen omlaag'

Dat merkte ook oud-student Maurice Lapré. Hij studeerde in mei 2009 af aan het inmiddels failliete Stella Aviation Academy, maar zocht tevergeefs naar werk. "Ik heb het idee dat ze daar in de crisisjaren de selectiecriteria hebben verlaagd om meer geld te kunnen verdienen. Daar is geen bewijs voor, maar dat hoorde ik wel in de wandelgangen."

Maurice tijdens zijn opleiding Eigen foto

De klassen werden ook steeds groter, vertelt Maurice. "Ik zat in één van de klassen die echt groter waren, van een man of vijftien. Dat was twee keer zo veel als daarvoor. En op een gegeven moment was er iedere maand wel een nieuwe klas."

De vliegscholen, zoals die van Maurice, bestaan nu grotendeels niet meer, legt Van Doesburg uit. "Stella nam mensen aan die overal werden afgekeurd. Dus we zijn blij dat deze rotte appels uit de markt zijn."

Dat betekent volgens hem niet dat er van scholen als Stella helemaal geen goede studenten zijn gekomen. "Een goede rijschoolhouder levert betere rijders af, zeker als ze van tevoren goed zijn geselecteerd. Maar dat wil niet zeggen dat een slechte rijschool niet ook goede chauffeurs voortbrengt."

Volgens de VNV zijn de KLM Flight Academy (KLS) en de EPST de twee beste vliegscholen van Nederland. "Mensen van deze scholen zijn gewild", zegt een woordvoerder. "Iedere luchtvaartmaatschappij heeft zo z'n rangschikking als het aankomt op studenten werven." Volgens de VNV is het logisch dat de KLM bijvoorbeeld studenten wil van de KLS: "Die mensen hebben ze twee jaar gevolgd dus ze weten hoe zij functioneren