Aangepast

Stiekem janken achter de filterfaçade van Insta

Oneindig scrollen langs Insta-foto's van toffe feestjes, terwijl je zelf in je huispak op de bank hangt. Of die ene foodie die altijd maar perfecte recepten maakt, die jij nooit voor elkaar krijgt in de keuken. Je zou je er zomaar ellendig door gaan voelen.

Uit een Brits onderzoek blijkt dat Instagram van alle sociale media de negatiefste effecten heeft op de gemoedstoestand van jongeren.

Annegien Schilling: lang verlegen door reacties op Instagram

Heftig

Bijna iedereen zet alleen maar positieve dingen op social media en vooral op Instagram breng je alles perfect in beeld. Vaak zonder al te veel tekst en uitleg en met een fancy filter. Volgens mediapsycholoog Mischa Coster is dit voor jongeren soms heftig. "Ze vergelijken de perfecte plaatjes met hun eigen leven en twijfelen dan of ze het zelf allemaal wel goed genoeg doen."

Elk mens spiegelt zich aan zijn of haar omgeving en doet aan zogenaamde sociale vergelijking, maar bij jongeren is dit extremer. Coster: "Ze twijfelen meer over hun eigen identiteit en zijn daardoor gevoeliger voor de dingen die op social media voorbij komen." Juist bij Instagram ziet het leven van de ander er nog perfecter uit dan het is. "Het is niet gelogen wat er op staat, maar geeft geen compleet beeld."

Het is niet altijd lachen op Insta.

De teller met volgers van Instagrammer Annegien Schilling staat op 842K, maar ook zij wordt er niet altijd vrolijk van. Op haar 14e begon ze met posten. "Mensen zijn heel onaardig. Ik werd dik genoemd. En tegelijkertijd zie je continu Instagrammers met een perfect leven. Dat geeft je het idee dat je eigen leven saai is en niet goed", vertelt ze.

Door de kunstzinnige foto's die ze plaatst op Instagram dikt ze bewust het neppe een beetje aan. "Soms plaats ik ook een statement, bijvoorbeeld een foto met een riem om mijn middel en de tekst: Love your body."

Statement op Instagram: 'LOVE your body and love who you are'.

De Britse onderzoekers vroegen jongeren tussen de 14 en 24 jaar naar de impact van vijf verschillende sociale media: Facebook, Instagram, Twitter, YouTube en Snapchat. De vragen in de enquête gingen vooral over gevoelens van angst, eenzaamheid en depressie.

Vloggers op YouTube zijn veel authentieker.

Mischa Coster

Instagram kwam er dus het negatiefst uit, maar YouTube juist het beste. Volgens Mischa Coster is hier een logische verklaring voor: "Vloggers op YouTube zijn veel authentieker. Ze laten ook de momenten zien waarop het niet zo goed gaat. Enzo Knol bijvoorbeeld, als hij een ongeluk heeft gehad."

Maar wat kun je nou doen tegen die negatieve gevoelens die Instagram soms oproept? Misschien is de beste tip van Coster wel om andere Instagram-accounts of hashtags te checken. "Kijk eens op #FML als je je niet top voelt. Er is vast wel iemand die net even iets ergers heeft meegemaakt en het relativeert ook de stroom met perfecte plaatjes."

Scholen besteden wel aandacht aan mediawijsheid, maar dit gaat vooral over online pesten en sexting. Volgens Coster moet juist het twijfelende puberbrein ook een beetje weerbaar gemaakt worden tegen het incomplete beeld dat Instagram laat zien.

Deel artikel: