Aangepast

De winkelstraat van de toekomst: hologrammen en VR

  • Chrisje Sterk

    Redacteur NOSop3

  • Chrisje Sterk

    Redacteur NOSop3

Hoe krijg je mensen weer de fysieke winkel in, nu steeds meer winkels sluiten omdat we zoveel online bestellen? Winkeliers in de Amsterdamse Beethovenstraat proberen je weer de echte winkel in te lokken. Met allerlei gadgets: hologrammen, virtual reality en interactieve toonbanken.

Studenten van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) onderzoeken vervolgens of klanten deze winkels sneller inlopen en of zij vervolgens eerder geneigd zijn om iets te kopen, vertelt docent Anne Moes van de HvA Store Innovation Lab. "Er zijn meer dan tien verschillende technologieën, verspreid over de straat. Dus ik denk dat dit al de meest innovatieve winkelstraat is van Nederland."

Volgens Anne moet technologie in winkels altijd een middel zijn en niet een doel op zich. "Als winkelier moet je uitkijken dat je niet random een iPad ergens neerlegt, omdat je met de tijd mee wil gaan."

Het Store Innovation Lab van de HvA onderzoekt daarom of en hoe die nieuwe technologieën ook daadwerkelijk voordelen hebben voor de winkelier en de consument.

"Bij de brillenwinkel kun je bijvoorbeeld voor een scherm verschillende monturen passen, daar worden filmpjes van gemaakt en vervolgens kun je ze naast elkaar vergelijken", vertelt Anne. "De studenten staan hier bijvoorbeeld met tablets buiten de winkels en vragen naar de eerste indruk. En zo vergelijken ze verschillende condities."

Dat doen ze bijvoorbeeld ook bij winkels met een etalage mét schermen of eentje zónder schermen. "Heel veel winkels gebruiken dat tegenwoordig, maar eigenlijk is het effect nog niet echt onderzocht", zegt Anne.

Zowel de winkels als de technologieën wisselen op een gegeven moment, zodat ze kunnen testen waar wat het best werkt. Ook de patisserie doet mee. De bakkerij zit op een andere plek dan de winkel. Met een VR-bril kun je nu toch kijken hoe de bonbonnetjes zijn gemaakt. Ze krijgen enthousiaste reacties, vertelt de verkoopster. "Vooral oudere mensen vinden het heel leuk om met zo n bril te zien wat daar gebeurt."

In een andere zaak heeft de HvA al eens onderzocht wat voor effect virtual reality kan hebben op de klanten. Die bleken vervolgens positiever over de winkel.

De juwelier heeft een zuil met daarin een hologram waarin sieraden worden geprojecteerd. Volgens de medewerker leuk voor de klanten, die kunnen bijvoorbeeld ringen bekijken die nog niet in de winkel liggen.

Maar het is ook erg handig om een andere reden. "We moeten nu al onze sieraden uit de etalage halen als we sluiten, omdat het anders wordt gestolen. Een hologram kun je niet meenemen, daar heb je niets aan."

Deel artikel: