Bodaboda's in Kampala
Aangepast

Liever een goed kapsel dan een veilig taxiritje in Uganda

Het is een complete chaos in het verkeer in de hoofdstad Kampala in Uganda. Daarom gebruiken veel Ugandezen de bodaboda, de motortaxi. Ze slalommen behendig tussen het verkeer door. Maar echt veilig is het niet.

Het jonge bedrijf SafeBoda wil daar verandering in brengen en veilige ritjes aanbieden:

Helaas, deze YouTube video is niet meer beschikbaar

Kampala barst uit zijn voegen door verstedelijking en toenemende koopkracht. Er komen steeds meer auto's op de weg, maar het wegennet is niet helemaal meegegroeid. Dat betekent vooral in het centrum van de stad dat je regelmatig muurvast staat.

Om toch op tijd op het werk of school te komen, springen de meeste Ugandezen achterop zo'n bodaboda. Die zijn populair, omdat ze snel en goedkoop zijn. Maar ze zijn ook berucht.

Agressief en ongeduldig

De meeste mensen vinden bodaboda-bestuurders agressief en ongeduldig, vertelt Patrick Bob Onencan (32), die al bijna vier jaar passagiers vervoert en zelf ook regelmatig op stoepen en tegen het verkeer inreed om ergens snel te komen.

Patrick Bob Onencan

Hoeveel motortaxi's er precies in Kampala rondrijden is niet duidelijk, omdat veel bestuurders hun motor niet registreren. Volgens cijfers van de stad Kampala van een paar jaar geleden zijn het er in ieder geval ruim honderdduizend.

Gevaar op de weg

Veel bestuurders zijn jong en roekeloos - en vaak betrokken bij ongelukken. Zo'n 40 procent van de ongelukken in het grote Mulago Ziekenhuis in Kampala heeft te maken met bodaboda's: de bestuurders, de passagiers én voetgangers die worden aangereden.

SafeBoda

SafeBoda wil de motortaxi's veiliger maken. Ze trainen hun chauffeurs hoe ze moeten omgaan met klanten, wat de verkeersregels zijn en ze geven een ehbo-cursus, vertelt Moses Musinguzi van SafeBoda. Het bedrijf heeft nu 1100 motortaxi's die vooral in het drukke centrum rijden. Ze dragen ook allemaal verkeershesjes en hebben een helm bij zich voor de passagier.

Hoewel een helm verplicht is in Uganda, draagt maar een derde van de bestuurders een helm en slechts 1 procent van de passagiers. Ze zijn bang voor hun kapsel en vieze helmen, zegt Musinguzi. "We geven onze bestuurders nu haarnetjes voor de klant. Dat werkt. Nu draagt al 37 procent van onze passagiers een helm. Maar dat moet natuurlijk naar de 100 procent."

SafeBoda

SafeBoda gaat verder met het vernieuwen van de motortaxi-industrie. Onlangs heeft het bedrijfje een app gelanceerd waarmee je je rit kan bestellen, net zoals je een auto kan bestellen met Uber.

Bodaboda-bestuurder Onencan rijdt nu voor SafeBoda en zegt dat klanten hem eerder kiezen dan zijn collega's. "Klanten willen liever mij hebben dan de roekeloze bestuurders. Sinds ik veiliger rij, verdien ik ook meer."

Deel artikel: