Aangepast

Deze piloten vliegen naar plekken waar je nauwelijks kunt komen

Landen op onmogelijk kleine landingsvelden in the middle of nowhere. Dat is dagelijkse kost voor piloten van Mission Aviation Fellowship (MAF), een christelijke organisatie die naast zendingswerk hulpvluchten uitvoert op de meest afgelegen plekken op aarde.

Piloten volgen een langdurige opleiding. Dat kan sinds kort ook bij het Mission Aviation Training Centre op vliegveld Teuge, bij Apeldoorn. Het is het eerste trainingscentrum in Europa dat piloten mag opleiden om te vliegen voor MAF.

Suriname

Dat komt Henk Versteeg (27) goed uit. Hij wil over twee jaar uitgezonden worden naar Suriname, samen met zijn vrouw en dochtertje. Doordat het Mission Aviation Training Centre nu in Nederland zit, kan hij daarnaast blijven werken. En dat is nodig, want toekomstige MAF-piloten moeten hun vliegopleiding (80.000 - 100.000 euro) zelf betalen.

Voor Henk is vliegen voor MAF een droom die uitkomt. Hij kan vanuit zijn christelijke achtergrond mensen helpen en tegelijk doen wat hij het liefste wil: vliegen. "Sommige mensen denken dat MAF-piloten alleen maar naar afgelegen gebieden gaan om zieltjes te winnen, maar dat is niet zo. Kerk en zending is een onderdeel, maar het grootste deel van ons werk bestaat uit hulpvluchten."

En dat kan soms best heftig zijn. "Ik sprak laatst iemand die een bevalling in zijn toestel had. Het kindje overleefde het niet. Dat maak je als piloot achter je rug wel allemaal mee."

  • NOS/Ruben Kocx
    Piloot in opleiding Henk Versteeg
  • NOS/Ruben Kocx
    De hulpvluchten in het buitenland worden onder meer met dit soort toestellen uitgevoerd.
  • NOS/Ruben Kocx
    Directeur van de vliegschool Marco Koffeman met piloot in opleiding Henk Versteeg.

Piloten die voor MAF willen vliegen, leren op vliegveld Teuge en op vliegvelden in Duitsland hoe ze moeten landen op kleine veldjes. In de cockpit vertelt Marco Koffeman, de directeur van MATC, dat de piloten hun kist op elke plek moeten kunnen neerzetten. "Dat betekent dat we hier 80 procent van de landingsbaan niet gebruiken."

De piloten moeten keer op keer op dezelfde plek landen, om zo heer en meester te worden over het toestel.

In de binnenlanden ben je helemaal op jezelf aangewezen.

Henk Versteeg, piloot in opleiding

Henk kan niet wachten tot hij wordt uitgezonden. "Je steekt zoveel energie in deze opleiding dat je die energie graag wil omzetten in hulp bieden in het buitenland."

De opleiding duurt gemiddeld een jaar of vier. Als Henk met zijn gezin echt naar Suriname mag, dan zal de thuisbasis Paramaribo worden. Vandaar vliegt hij dan over de oerwouden naar afgelegen plekken, met vliegveldjes die je eigenlijk niet zo kunt noemen. "Je hebt daar geen technici, geen verkeerstoren. Je moet daar als piloot alles zelf doen."

Deel artikel: