De verkiezingen staan voor de deur. Geen zin om je te verdiepen in de politiek? Je bent niet alleen. Jongeren gaan relatief het minst naar de stembus. Maar volgens deze bloggers en YouTubers moet jij toch echt gaan stemmen.
Na de brief van rapper Massih en het initiatief De Stembus van Tim Hofman, postte blogger en YouTuber Anna Nooshin vorige week een oproep op haar YouTube-kanaal: ga stemmen 15 maart.
En dat is best uitzonderlijk, stelt communicatiewetenschapper Mark Boukes van de UvA. "In Amerika heb je altijd celebrities die mensen aanmoedigen om te gaan stemmen, maar in Nederland niet echt. Het is vernieuwend dat Anna Nooshin zo direct haar publiek oproept."
Meer bloggers en vloggers volgen haar. Annemerel de Jongh, die normaal schrijft over gezond leven en fitness, riep zondag in een blog op om te gaan stemmen. YouTuber en blogger Jiami Jongejan spreekt zich uit tegen Trump op haar YouTube-kanaal. De komende weken wil ze haar publiek ook aansporen om te stemmen.
En in een uitgebreide blog legt lifestyleblogger Marlous van den Hoogen uit waarom het belangrijk is dat haar lezers stemmen. We vroegen deze social influencers waarom ze zo politiek betrokken zijn.
"Vroeger kwam politiek automatisch tot je", legt Mark uit. Hij heeft voor zijn PhD aan de UvA onderzoek gedaan naar infotainment en politiek. "Je keek televisie, luisterde radio en las de krant. Nu is dat niet meer zo. Mensen zoeken veel meer zelf uit wat ze interessant vinden en vermijden dat wat ze niet interesseert. Maar politiek is een beetje als bier: dat vind je ook niet meteen lekker."
Volgens Mark is het dan ook goed dat deze bloggers, YouTubers en artiesten zich uitspreken om te gaan stemmen. "Als je geen voorbeeld hebt dat politiek bespreekt, dan kom je er ook niet mee in aanraking en is de kans kleiner dat je naar de stembus zal gaan."
Ook luisteren jongeren sneller naar een blogger of vlogger die ze volgen, dan naar een politicus, denkt Mark. "Als een blogger een product aanprijst, dan vertrouw je die aanbeveling. Als zij oproepen om je in te lezen en te stemmen is dat een oprechte boodschap. Het is een goede mix tussen politiek en entertainment."
Rock The Vote
In Amerika bestaat sinds de jaren '90 het initiatief Rock The Vote. Met spotjes op MTV en op internet probeert de non-profit jongeren naar de stembus te krijgen. De filmpjes van Rock The Vote zijn een doorslaand succes, met artiesten als Madonna, Snoop Dogg en in 2016 Kendall Jenner die jongeren oproepen om te gaan stemmen. In 2008 krijgt de organisatie het voor elkaar dat 2,6 miljoen jongeren zich registreren als stemmer.
"Er is veel onderzoek naar celebrity endorsement", vertelt Mark. "Maar daar gaat het vooral om politieke partijen die bekende mensen aan zich koppelen. Daaruit blijkt dat het niet zo veel impact heeft. Maar wat Rock the Vote en nu in Nederland deze bloggers en YouTubers doen, dat is anders. Hierbij is de boodschap: ga stemmen, en niet: stem op deze partij."
De Stembus
Mark noemt het initiatief van Tim Hofman, De Stembus, als voorbeeld van een neutrale oproep tot stemmen. "Tim Hofman maakt iedere politicus even belangrijk. Hij kan zowel Wilders als Klaver belachelijk maken. Hij probeert niet te sturen, maar roept op: ga je verdiepen. Dat spreekt jongeren heel erg aan, denk ik. Zij willen niet horen wat ze moeten doen, dat horen ze op school al. Jongeren willen zelf keuzes maken."
Daarnaast zijn jongeren volgens Mark erg op zichzelf gericht. "Oudere mensen stemmen omdat het goed is voor het land. Jongeren denken vooral aan zichzelf en hun directe omgeving. Daarom is politiek nieuws ook minder interessant voor ze." Rock The Vote en De Stembus, maar ook de initiatieven van rapper Massih en de bloggers en vloggers, spreken direct tot de jongeren. "Wat deze influencers doen is zeggen: dit is belangrijk voor jóu."