Je kunt wel op de app kijken, maar dat heeft geen zin

Waar haal ik m'n reisinfo vandaan bij zo'n grote storing?

Als je geen auto hebt en toch écht met de trein moet reizen als het zo'n zooitje is op het spoor, hoe kom je dan aan de juiste reisinformatie?

Op de NS-site wordt geadviseerd om de planner en de app goed in de gaten te houden. Maar online regende het juist klachten over die reisplanner-app, omdat die niet up to date zou zijn:

Volgens de NS kun je het beste je treinreis uitstellen, als je via de knelpunten moet reizen. Maar als het echt niet anders kan "luister dan op het station naar de omroeper", zegt woordvoerder Erik Kroeze van de NS. "Die zal vandaag wel wat schorder hebben geklonken dan normaal, want er waren heel veel omroepberichten."

Je staat op het perron en dan?

Degene die daar achter het omroepmicrofoontje zit, heeft de meest actuele informatie en krijgt die het snelst binnen van de controlekamer van de NS. Dat is ook de reden dat bij een storing als deze de displays op de perrons verwijzen naar het omroepbericht.

"We willen geen verwarring veroorzaken door net een verkeerde plaats op het bord te zetten", zegt Kroeze. De omroeper weet dus ook eerder dan de conducteur waar je moet zijn.

De reisplanner

Door de stroomstoring van vanochtend in Amsterdam zijn de IT-systemen die alles op het spoor aansturen ontregeld, dus ook het reisinformatiesysteem had er last van.

Daarnaast neemt de verkeersleiding in een situatie als deze aan de lopende band beslissingen over aanpassen van het treinverkeer. "En dat kan last-minute afwijken, om verderop op het spoor de boel rijdend te houden. Dan loopt de reisplanner dus ook iets achter."

Twitter

En op Twitter @NS_online dan? Die incasseren namelijk wel een hoop klachten. "Daar kunnen ze je over het algemeen wel verder helpen", zegt Kroeze, "maar vandaag was een extreme situatie. Die collega's zijn goed op de hoogte maar zo'n geval als dit kunnen ze ook niet veel meer zeggen dan: luister naar de omroeper."

Deel artikel: