Henno van Bergeijk
Aangepast

Zo is het om mee te doen aan de Dakar-rally

't Is vandaag pas de vierde dag van de Dakar-rally, maar het lijkt erop dat het avontuur nu al is afgelopen voor de Nederlander Jurgen van den Goorbergh. De oud-MotoGP-coureur sloeg gisteren over de kop en ging knock-out volgens De Telegraaf.

Dat de Dakar-rally alleen voor echte waaghalzen is, weet rallyrijder Henno van Bergeijk (50) maar al te goed. Vanwege werk kan hij er dit jaar niet bij zijn, maar hij stond wel vijf keer eerder met z'n motor aan de start: in 2006, 2008 (die werd afgeblazen vanwege veiligheidsredenen), 2009, 2013 en 2015.

Henno tijdens de Dakar-rally in 2015

De lijdensweg begint volgens Henno al maanden van tevoren. "Als je twee weken lang, dag in dag uit, vol gas wil geven - letterlijk en figuurlijk - moet je topfit zijn. Dus is het belangrijk dat je krachttraining doet en aan je uithoudingsvermogen werkt."

Na de eerste rustdag in z'n eerste rally kwam die training gelijk al goed van pas. "Ik had een slechte nacht gehad en moest de ochtend daarna fris aan de start verschijnen voor een etappe van 800 kilometer door de zandduinen. Maar m'n motor had problemen en kon niet genoeg vermogen leveren, waardoor ik er 24 uur non-stop over heb gedaan."

Zoutvlakte

Nog indrukwekkender was z'n laatste rally. Henno moest starten op een zoutvlakte, waar het had geregend. "Al het water vloog in de lucht en we waren allemaal aan het aquaplanen. Ik kreeg zelfs stroomstoten uit m'n stuur en uiteindelijk stond ik helemaal stil. Na een tijdje kreeg ik hem weer aan de praat, maar ik moest wel tot ongeveer 3 uur 's nachts doorrijden."

Henno gestrand op de zoutvlakte van Uyuni

Maar als het zo zwaar is, waarom zou je er dan aan meedoen? "Het is de uitdaging", zegt Henno. "Zodra je bent gefinisht, wil je nooit meer. Maar als je later terugdenkt, dan zijn het toch de zwaarste ervaringen die de grootste kick geven. En het is natuurlijk de combinatie van snelheid en een prachtige route die de Dakar-rally zo mooi maakt."

De editie van dit jaar belooft een van de pittigste te worden. "De deelnemers moeten door hoge gebieden met minder zuurstof, waardoor je slechter functioneert. En het is natuurlijk koud."

Ook navigeren zal lastig gaan. "Zodra er geen wegen meer zijn en je crosscountry gaat, moet je alles op kompas doen. Ondertussen moet je je tempo vasthouden en opletten voor ravijnen en groeven. De organisatie wil ook gewoon dat weinig mensen de finish halen", vertelt Henno.

Henno met z'n motor in de Atacama-woestijn

Of Henno volgend jaar weer meedoet, hangt af van de route. "Als die lijkt op een route die ik al heb gereden en je eerst honderden kilometers moet afleggen voordat je eens lekker kan crossen in de woestijn, is voor mij de uitdaging wel een beetje weg. Ik wacht dus eerst de informatie-avond af die de rally-organisatie in het voorjaar weer houdt."