NOSop3

Een bedrijf dat je een beter imago verkoopt: echt waar of een stunt?

NOS

Dus jij wilt stoer doen over een one night stand met een hete chick? Of laat je je liever uitgebreid begroeten op een vol terras door een BN'er?

Het bedrijf The Good Life Agency belooft het voor je te regelen. "Want elke Nederlander heeft recht op een goed imago", zegt oprichter Fred Moolhuijsen.

Maar is de onderneming wel echt?

De initiatieven van het bedrijf kunnen online in ieder geval op de nodige kritiek en ongeloof rekenen:

We vragen Fred op de man af of hij de boel aan het besodemieteren is. "Ik ben bloedserieus", pareert hij. 

Moolhuijsen bedacht dit naar eigen zeggen in de zomer aan de keukentafel. "Ik bleef er maar over nadenken en dacht: het is eigenlijk gewoon een goed idee." Toch kan hij de sceptische reacties wel begrijpen. "Het zit inderdaad aan de randen van wat we normaal vinden, maar daar bloeien de mooiste bloemen."

Mensen doen zich altijd beter voor dan dat ze in werkelijkheid zijn, zegt Moolhuijsen. "BN'ers doen dat ook, net zoals merken."

Het bedrijf mikt op mensen tussen de 15 en 35 jaar. Volgens Moolhuijsen is een op de drie doelgroepers bereid voor dit soort dingen geld te betalen. Maar uit welk onderzoek dat blijkt, kan hij ons niet vertellen. 

En er zijn meer dingen waardoor we twijfelen of dit verhaal wel klopt.

Dit initiatief lijkt aan te willen tonen dat je eigen leven niet perfect hoeft te zijn.

Suzanne de Bakker

Zo kunnen we niet langskomen om een van de pakketten uit te proberen, want "daar is geen tijd voor vanwege allerlei afspraken". Verslaggever Marc-Robin Visscher ging langs bij het adres dat op de website van het bedrijf staat. Daar was niemand aanwezig. Volgens Fred heeft dat te maken met "een slechte internetverbinding" en werkt iedereen vandaag in Amsterdam.

Mensen die op het bedrijventerrein rondlopen omschrijven Fred als een gewiekste reclameman. Bovendien adverteert The Good Life Agency op het satirische platform De Speld, maar dat doen meer bedrijven.

Marketingstunt

Suzanne de Bakker denkt dat het een marketingstunt is. Zij is docent communicatiewetenschap bij de Universiteit van Amsterdam en de Hogeschool Utrecht en richt zich op content marketing. Ze vermoedt dat het een actie of een campagne is die op 16 december start. Als je je voor die datum inschrijft krijg je namelijk 50 procent korting. 

Ze verwacht dat het een initiatief is van een organisatie die het tegenovergestelde wil aankaarten. "Dat je blij moet zijn met je eigen leven en dat het niet perfect hoeft te zijn."

The Good Life Agency

Want fake it till you make it, is eigenlijk alweer passé, zegt Linda Duits, mediawetenschapper aan de Universiteit Utrecht. "We zijn de tijd van de online status weer een beetje voorbij", zegt ze. 

Authenticiteit vinden we nu veel belangrijker. "Veel vrienden hebben op Facebook en daar een status aan ontlenen is een beetje over. Het gaat nu vooral over waardevolle contacten."

Ze verwijst naar de enorme populariteit van Snapchat. "Daar gaat het ook niet om hoeveel mensen je snap hebben gezien, maar juist om intimiteit tussen vrienden."

Gat in de markt

Maar wat als het wél waar is? Wat als Moolhuijsen een slimme marketingman is die een gat in de markt heeft gevonden? Het bedrijf staat immers geregistreerd bij de Kamer van Koophandel.

In Amerika bestaan ze al een tijd: bedrijven waarbij je betaalt voor populariteit. Je huurt bijvoorbeeld publiek in voor tijdens de opening van je bedrijf. Google maar eens op 'rent a crowd'. En minder ver weg, in Engeland, kun je een groep mensen inhuren die he-le-maal losgaan als jij je vriend ten huwelijk vraagt. 

Het verbaast Linda dus niet. "Als iemand het daar kan bedenken, is het niet gek dat dit bedrijf ook opstaat in Nederland."

Ze denkt dat er wel vraag naar zou zijn. "Als je een influencer of vlogger wilt worden, helpt het om (bekende) vrienden te hebben. Op die manier kun je betere deals sluiten met sponsors."

Of je boekt zo'n service als grapje of geeft de dienst cadeau aan iemand. "Dan is in ieder geval duidelijk dat je ervoor hebt betaald. Authenticiteit is nu zo belangrijk. Als vrienden erachter komen, lig je er helemaal uit. " 

Moolhuijsen is blij met alle aandacht. "We merken dat het rondgaat en ons eerste doel is naamsbekendheid krijgen." 

De website heeft de afgelopen dagen duizenden bezoekers getrokken, zegt hij. Een "paar honderd mensen" hebben zich aangemeld. En hij benadrukt nogmaals: het is allemaal écht waar.

Volgens Suzanne de Bakker zou het niet voor het eerst zijn dat een bedrijf op een ludieke manier aandacht vraagt. Begin december 2015 lekte Coolblue 'per ongeluk' dat ze overgenomen zouden worden. 

Nieuwsmedia doken erop. Het bleek een stunt van Coolblue waarin Sinterklaas de toko tijdens deze drukke periode overnam. Het doel was om de medewerkers "een hart onder de riem te steken" tijdens deze drukke maand.