Weet jij niet wat hier gebeurt? De computer ook niet
Aangepast

Starcraft is volgende doel van Google's supercomputer

Computers zijn inmiddels beter in schaken dan de wereldkampioen en beter in het bordspel Go dan de allerbeste speler ooit. Tijd voor een volgende stap: het verslaan van de allerbeste Starcraft 2-spelers.

Deepmind, een afdeling van Google die kunstmatige intelligentie wil ontwikkelen, werkt daarvoor samen met Blizzard, de makers van het spel.

Starcraft 2 is een strategiegame en een populaire e-sport, vooral in Zuid-Korea. De beste spelers slepen jaarlijks honderdduizenden dollars aan prijzengeld binnen. Het doel is om een zo groot mogelijk leger op te bouwen om vervolgens de tegenstander te verslaan. Anders dan bij schaken en andere bordspellen, is het spelen van Starcraft een behoorlijk visueel spektakel:

En spektakel dat maakt het moeilijk voor computers om Starcraft te spelen. Het is voor computers onmogelijk om alle informatie op het scherm goed en snel te herkennen, net zoals de menselijke spelers dat doen.

Daarom worden de computers een handje geholpen. Ze krijgen extra schermpjes, waar informatie op staat die de computers wel kunnen herkennen: simpele stipjes met duidelijk herkenbare kleuren.

Daarna is het een kwestie van leren, leren en nog eens leren. Deepmind doet dat door heel veel spellen van echte spelers af te kijken. Zo ziet de computer wat wel werkt en wat niet.

De uitdaging van Starcraft is dat het eigenlijk twee spellen in één zijn: er moet een zo sterk mogelijk leger worden gebouwd met beperkte middelen en daarna moet er tegen elkaar worden gevochten. Dat maakt het erg moeilijk voor computers om te voorspellen wat er gaat gebeuren. Want wat voor leger maakt de tegenstander? En wanneer begint hij met aanvallen? Dat weet de computer niet.

Intuïtie

Om goed te kunnen spelen, moet de computer leren om te gokken. En om niet alle mogelijkheden te berekenen, maar zich te richten op de meest kansrijke strategie. De makers van Deepmind hopen dat hun computer intuïtie gaat ontwikkelen, net zoals menselijke spelers die hebben.

Uiteindelijk is het de bedoeling dat de computer het opneemt tegen de beste Starcraft-spelers ter wereld en hem, net als de beste schaker of Go-speler, glansrijk verslaat.

Deel artikel: