AchterADE
Aangepast

Achter ADE: de feestorganisator, de kapitein op het schip

Terwijl jij danst op Amsterdam Dance Event, is het voor veel mensen die werken in de dance-industrie de drukste periode van het jaar. ADE betekent voor hen geen party, maar business.

Wat gebeurt er #AchterADE? NOS op 3 volgt deze dagen professionals uit de industrie: de dj, de manager, de programmeur en de party-organisator. Vandaag duiken we dieper in het leven van de persoon die de feesten organiseert.

Het zijn de mensen die ervoor zorgen dat jij kunt feesten: de partyplanners. Een drukke, verantwoordelijke en stressvolle baan, maar volgens de organisatoren is het alle opofferingen waard. Volgens organisator van Loveland Marnix Bal komt dat door één ding: "de liefde voor muziek".

Ik ben altijd met muziek bezig geweest.

Marnix Bal, organisator Loveland

Hij begon al vroeg met het organiseren van feesten. "Ik ben op mijn elfde al begonnen met een drive-in-show met eigen speakers en lichten. Chips en cola, dat werk", zegt Marnix. "Op mijn zestiende was het al zo gegroeid dat ik trailers huurde om hockeyfeesten mee af te gaan."

Nu pakt hij het echt groot aan: tijdens Amsterdam Dance Event heeft hij vijf verschillende feesten: “We zijn tien maanden bezig met organiseren. Alles bij elkaar komen er een kleine 20.000 mensen langs."

Helaas, deze YouTube video is niet meer beschikbaar

Ook voor Jasper Goossen van Apenkooi is ADE het betere ren- en vliegwerk. “Hoeveel feesten we organiseren? Ik moet even tellen: vier dagen Pleinvrees, twee dagen Strafwerk, drie dagen Digital. Negen dus", zegt Jasper. "Het is veel, maar we krijgen wel meer bezoekers dan ooit. Alle 20.000 kaarten raken wel zo'n beetje uitverkocht."

Patricia Berkhof pakt het nog groter aan: zij is eindverantwoordelijk voor de gigantische feesten in de Amsterdam Arena, Ziggo Dome en de Heineken Music Hall, met grote namen als Hardwell, Tiësto en Afrojack. Haar job? “Ik zet de koers uit wat betreft de programmering, de locaties, maak de deals met partners en zorg dat artiesten op iedere locatie dezelfde behandeling krijgen,” vertelt ze.

De organisatoren beginnen zo’n driekwart jaar van tevoren met het boeken van de dj’s. En dat gaat niet zomaar. “Ja, er is een strijd”, verklapt Patricia. “Maar in de loop der jaren hebben we goede contacten opgebouwd. En we hebben een streepje voor op de rest: als Tiësto iets unieks wil doen, dan weet je dat dat je een enorme locatie nodig heeft. In Paradiso kan dat niet.”

Netwerkboot

Amsterdam Dance Event is voor sommige organisatoren ook nog hét moment om te netwerken. "Dit is hét elektronische muziek-evenement ter wereld”, vertelt Jasper. “Iedereen probeert business te doen. Ook ticketproviders bijvoorbeeld. Dus overdag zit je de hele dag in meetings."

Marnix Bal heeft zelfs een netwerkboot liggen: “Daar kunnen we de mensen ontmoeten die voor ons belangrijk zijn. Op woensdag hebben we ook een etentje met alle belangrijke boekers en managers van over de hele wereld en donderdag één met de artiesten.”

Maar ja, is dat nou niet saai: nooit je eigen feest mee kunnen pakken? “Zolang je dingen doet met passie, voelt het voor mij niet als werk”, zegt Patricia. “Ik ga wel altijd even naar het midden van de dansvloer om te voelen hoe de sfeer is in het publiek En even in mijn arm te knijpen en te bedenken: wow, wat is dit gaaf. En ik word hiervoor betaald.”

Deel artikel: