Aangepast

Stakende stemacteurs in games zijn even stil

Amerikaanse stemacteurs die games inspreken zijn boos. Zo boos, dat ze staken. De acteurs vinden dat ze te weinig geld krijgen. Ze willen een bonus voor spellen die meer dan 2 miljoen keer zijn verkocht en compensatie voor 'zware' stemopnames.

Vorig jaar dreigde de vakbond van de stemacteurs al met een staking. Nu de onderhandelingen met de industrie zijn vastgelopen, is het ook echt zover.

De 150.000 leden van vakbond SAG-AFTRA werken allemaal in de televisie-, film-, radio- of game-industrie. En de mensen die in de games werken, doen even helemaal niks meer zolang niet aan hun eisen wordt voldaan. De bond zegt dat de huidige contracten stammen uit de tijd dat games lang niet zo'n big business waren als nu. En daar willen de stemacteurs nu wel een graantje van meepikken.

We spraken twee Nederlandse stemacteurs, die begrijpen hun Amerikaanse collega's wel. "Ik denk dat ze daar sowieso meer verdienen dan wij", zegt Reinder van de Naalt, die 'een of andere gangster' insprak in het eerste deel van Uncharted. "Maar ik kan me goed voorstellen dat ze mee willen profiteren. Met games wordt net zoveel geld verdiend als films tegenwoordig."

"Het zou me niks verbazen als wij ook gaan staken", zegt Thijs van Aken, die de Nederlandse stem van Kaos deed in Skylanders. "Dat mogen wij niet want we hebben geen vakbond, maar ik snap die Amerikanen heel goed."

Thijs legt uit dat in veel games eerst de stemmen worden ingesproken, en dat de karakters daarna pas worden afgetekend. "De Amerikaanse stemacteurs zetten de toon, en wij nemen die toon als uitgangspunt. Die games gaan vervolgens miljoenen keren over de toonbank. Het lijkt me heel normaal dat je extra geld krijgt als een spel zo goed wordt verkocht."

Deel artikel: