Aangepast

Hogescholen willen examenfraude voorkomen door vragen online te zetten

Vijf hogescholen hebben iets nieuws bedacht om tentamenfraude aan te pakken: ze zetten duizenden toetsvragen online. Studenten kunnen in een database daar ook mee oefenen.

De scholen bevestigen een bericht daarover in het AD. Ze denken dat er op deze manier geen toetsen meer worden gestolen. Er staan zoveel vragen online dat ze die volgens de initiatiefnemers nooit allemaal uit hun hoofd kunnen leren.

En al zou het iemand lukken om de duizenden vragen tóch stuk voor stuk uit het hoofd te leren, dan is ook daar niets mis mee. De student heeft dan precies de gewenste kennis opgedaan, stellen de hogescholen. Bovendien krijgt elke student een uniek tentamen.

De Haagse Hogeschool, Hogeschool Saxion en de Hogescholen van Utrecht, Rotterdam en Amsterdam doen mee aan het project. Het systeem werkt nu alleen nog maar bij de opleidingen Bedrijfseconomie en Bedrijfsadministratie.

Op dit moment wordt ook gewerkt aan eenzelfde variant voor Commerciële Economie, Bedrijfskunde, Privaatrecht en Belastingrecht. Daar ligt het aantal vragen nu nog te laag en is het risico op herhaling van vragen te groot.

In 2015 was er tentamenfraude bij de Hogeschool Saxion. In april had had een student van de academie Bestuur, Recht en Ruimte een tentamen doorgestuurd naar andere mensen op zijn opleiding. De ontdekking kwam voordat het tentamen was afgenomen.

Een maand later werd bekend dat op dezelfde opleiding 200 studenten een tentamen over moesten doen. Een student had een kopie gemaakt van een toets. Twee frauderende studenten werden ontmaskerd.

Bert Velt is verantwoordelijk voor het toetsbeleid van Saxion en initiatiefnemer van de nieuwe toetsvorm. Hij zegt dat door het tentamensysteem fraude wordt voorkomen. Alle vragen zijn namelijk al bekend.

Docenten zien zichzelf soms als koning van de eigen klas.

Bert Velt

Velt ziet graag meer hogescholen aansluiten. Dat zou volgens hem de kwaliteit van de vragen verbeteren. "Docenten die elkaar niet kennen, gaan elkaars vragen controleren." Ook de hoeveelheid vragen groeit op die manier soepeler. "Voor elke vraag die je zelf verzint, krijg je er van elke hogeschool eentje terug."

Velt zegt dat ze in gesprek zijn met andere hogescholen. Niet iedereen is direct enthousiast. "Docenten zien zichzelf soms als koning van de eigen klas, al is dat al wel minder dan pakweg vijf jaar geleden. Nu wordt het belangrijker gevonden dat docenten samenwerken, zodat studenten zich kunnen ontwikkelen."

Ook gewoon andere fraudemaatregelen

Een woordvoerder van de Haagse Hogeschool benadrukt dat andere maatregelen voor tentamenfraude nu niet ineens overboord worden gegooid. "We werken hier gewoon nog in een beveiligde omgeving aan de toetsen. Dat houdt niet op nu we met een landelijke database werken." Ook zou het alleen gaan om toetsen die digitaal worden afgenomen.

Elke hogeschool bepaalt zelf hoe ze van het systeem gebruikmaken. In Rotterdam zijn ze vorig jaar al gestart met de methode, maar hebben ze geen last gehad van tentamenfraude. Daar is de database vooral bedoeld om studenten te laten oefenen voorafgaand aan de tentamens.

Er zijn op de Hogeschool Rotterdam ongeveer tien tentamens afgenomen waarbij de database is gebruikt. Daarbij verschilden de vragen niet per student, maar per groep die de tentamens moesten maken. Op die manier wilden ze voorkomen dat er onder studenten een gevoel van onrechtvaardigheid ontstaat.

Bij Saxion kunnen studenten nu alleen nog oefenen met de tentamenvragen. "De studenten die daar gebruik van maken, behalen veel betere resultaten dan anderen." Ze zijn van plan eind dit jaar op deze manier tentamens af te nemen.

Deel artikel: