Nederlandse foodtrucks op een festival in Denemarken
Aangepast

Met 80 km/u naar Denemarken om pannenkoeken te bakken

In bijna elk park was afgelopen zomer wel een foodtruckfestival. En daarnaast komen er steeds meer van die mobiele keukens bij. Gezellig voor ons, maar als de nieuwigheid er straks af is, kun je dan nog wel geld verdienen met zo'n bus?

"In de zomer kan ik ervan leven, maar buiten het seizoen heb ik ander werk", zegt Ariënne Dozeman (29). Met haar pannenkoekenbus gaat ze sinds twee jaar festivals en evenementen af. En niet alleen in Nederland, maar ze rijdt ook jaarlijks met 80 kilometer per uur naar Denemarken voor Smukfest. Na Roskilde het grootste festival van dat land.

Het gebeurt vaker dat de mobiele keukens de grens over gaan, volgens Dolf Huybers. Hij werkt al tien jaar samen met foodtruckeigenaren, op dit moment met zo'n driehonderd. "Er is veel vraag uit België en Duitsland, maar sommigen zijn ook naar Frankrijk en Italië geweest. Dat breidt in de toekomst denk ik wel verder uit. Zo zijn we in overleg met een groot festival in Duitsland. En elk jaar gaat een groepje naar Denemarken."

Een festival moet wel meer dagen duren volgens Silvie Buenen van Vega met Ballen. Zij heeft al falafel verkocht in het buitenland vanuit haar blauwe bus. "Ik heb ook eens op een bruiloft in België gestaan. Maar dan ben je veel kwijt voor een korte tijd en dan wordt het alleen maar duur en is het niet rendabel."

De bus maakt zoveel herrie dat je onderweg niet echt met elkaar kunt praten.

Silvie - Vega met Ballen

Op meerdaagse festivals, zoals die in Denemarken, dan maak je wel winst. En zo'n trip is vooral ook leuk volgens Silvie. Al zit er ook een nadeel aan. "De bus rijdt 80 kilometer per uur en hij maakt heel erg veel herrie omdat de motor voorin zit. Dus je kunt niet echt praten onderweg of muziek luisteren. Dat is wat minder gezellig", lacht ze.

'Ze eten je arm en drinken je rijk'

Het grote aanbod van foodtrucks zorgt voor veel veranderingen, zegt Dolf. "Het begon met een aantal haast kunstwerken, waar je toevallig ook wat kon kopen. Dat is een beetje teruggevallen, het heeft zich nu veel meer op het eten gefocust."

"Maar als je je kunt onderscheiden dan kun je nu nog een mobiele keuken beginnen. Als je het goed doet, dan is er wel winst te behalen. Het gaat om een totaalpakketje van personeel, beleving en eten."

Ze zijn het er allemaal wel over eens dat je geen foodtruck moet kopen als je rijk wil worden. "Je moet achter je product staan en het vooral leuk vinden", zegt Ariënne. "Als je die instelling hebt, merken de mensen die bij je een pannenkoek komen kopen dat ook."

The Dutch Corner op het Deense festival Smukfest

Het afgelopen jaar gingen twee festivals, waar alleen maar foodtrucks stonden, failliet. En meer festivals staan op het randje van omvallen, volgens Richard Lezer van Stichting Streetfood Nederland. "We horen steeds meer geluiden over slecht georganiseerde festivals waar weinig bezoekers op af zijn gekomen en de omzetten zeer tegenvallen."

Daarnaast wordt de afdracht - een deel van de omzet die de foodtrucks moeten afstaan aan het festival - steeds hoger. "Soms moet afdracht vooruit worden betaald, op basis van wat de organisatie verwacht dat wordt omgezet. Als ze dat veel te hoog inschatten, bijvoorbeeld op 8000 euro en je betaalt 20 tot 30 procent aan de organisatie en vervolgens zet je maar 3000 euro om, dan is dat heel oneerlijk."

Richard denkt dat de afdrachten ook alleen maar hoger worden als het aanbod toeneemt. "En dat is niet goed voor de kwaliteit. Van dat tientje dat je binnenkrijgt, is een deel al weg aan de afdracht en dat terwijl de organisatie ook al veel aan drank verdient. Ze eten je arm en ze drinken je rijk op festivals, hoor je vaak."

Deel artikel: