Roel en Ivo nodigen iedere woensdag een bekende YouTuber uit

Mashup: iedere woensdag wat nieuws

Vanaf vandaag hebben wij er een nieuw kanaal bij. Nee, niet op televisie bij de Publieke Omroep, maar op YouTube. Want wij geloven dat daar de jongeren zitten. Daarom nodigen twee redacteuren van ons, Roel van Niekerk en Ivo Duijsings, iedere woensdag een bekende YouTuber uit om het nieuws van de week mee te bespreken.

Check hier alvast de eerste aflevering van Mashup met Défano Holwijn:

Helaas, deze YouTube video is niet meer beschikbaar

Roel en Ivo zijn redacteuren voor online en radio bij NOS op 3. Ze presenteren onder andere de NOS Snaplines: korte nieuwsbulletins op Snapchat. "Met Roel en Ivo hebben we getalenteerde journalisten in huis met kennis van sociale media én met een goede dosis humor. Dat is precies wat Mashup nodig heeft", zegt Giselle van Cann, plaatsvervangend hoofdredacteur van NOS Nieuws.

Maar waarom moet je nou gaan kijken? "Omdat wij het nieuws op een heel andere manier uitleggen, die je nog niet kent en nog nooit hebt gezien," zegt Ivo. "Je lacht je suf en je krijgt ook nog wat mee van het nieuws."

Enne, die bekende YouTuber?

"Met die bekende YouTuber doen we een nieuwsquizje", legt Roel uit. "Hij of zij krijgt dan een nieuwskop te zien en moet dan raden waar het over gaat. Of ze het nou goed hebben of niet; in alle gevallen gaan wij uitleggen wat er gebeurd is. En waarom het belangrijk is om dat te weten. Dat doen we met een YouTuber, omdat we ook van hen willen weten wat ze van het nieuws vinden."

De presentatie van Mashup met YouTubers

We denken dat we met Mashup een toon en vorm hebben gevonden die bij de doelgroep past, en we zijn benieuwd of jongeren dat herkennen.

Giselle van Cann, plaatsvervangend hoofdredacteur

"Er zijn maar weinig nieuwsorganisaties die erin slagen om jongeren tussen de vijftien en achttien écht te bereiken", zegt Giselle. "Het is een generatie die veel tijd op YouTube doorbrengt. We denken dat we met Mashup een toon en vorm hebben gevonden die bij de doelgroep past, en we zijn benieuwd of jongeren dat herkennen."

"Mensen op YouTube zijn gewend dat het heel snel gaat", zegt Roel. "En wij willen het nieuws zo gaan brengen dat het tien minuten leuk is om naar te kijken. En dat je daarna stiekem heel veel van het nieuws hebt meegekregen."

NOS Lab

Mashup is een pilot van NOS Lab en duurt van 31 augustus tot 31 december. Bij het Lab wordt geëxperimenteerd met verschillende vertelvormen en nieuwe technieken. Dat gebeurt vooral op sociale media: daar waar jongeren zich bevinden. Zo zet NOS Kort dagelijks nieuwsbulletins online op Instagram. Na een jaar staat de teller daar op 100.000 volgers.

Eerdere projecten van het Lab zijn het interactieve verhaal 'DNA van MDMA', waar NOS op 3 onlangs een Gouden SpinAward mee won, en de nieuwsvideo's met een 360-graden-camera.

Deel artikel: