NOSop3

Multiple choice in Leuven: punten scoren met foute antwoorden

Alberto G. CC BY 2.0

Is het nou antwoord A, B, C of toch D? Het is een gokje, maar de meest gehate toetsvorm is waarschijnlijk multiple choice. Als studenten in België het niet zeker weten, vullen ze vaak niks in, blijkt uit onderzoek van de Katholieke Universiteit Leuven. Daarom kunnen studenten vanaf dit studiejaar meer dan één antwoord aanvinken, om zo hun kansen te spreiden. En zo minder keuzestress te hebben.

Tinne De Laet deed onderzoek naar multiplechoice-testen. Volgens haar is het nieuwe systeem minder nadelig voor "risicoschuwe studenten". "Het zorgt er vooral voor dat studenten eerlijker hun kennis kunnen laten zien en er punten voor krijgen."

Het is volgens De Laet een groeiend probleem: studenten krijgen steeds vaker meerkeuzevragen voorgeschoteld. Want het kost minder tijd om na te kijken. "Door deze nieuwe meerkeuzetentamens worden studenten op meer kennis getoetst."

Maar hoe werkt dat, meerdere antwoorden? "Stel je twijfelt over de hoofdstad van Frankrijk. Was dat nou Parijs of Brussel? Je durft niet te gokken en spreidt de kansen en vinkt ze allebei aan. Het goede antwoord zit er dan bij, Parijs. Je krijgt dan een derde van de te behalen punten. Vink je drie antwoorden aan? Dan krijg je een negende van de punten."

Tinne De Laet

Het 'oude' systeem in België was niet zuiver genoeg, zegt De Laet. Daar word je beloond voor goede antwoorden, krijg je geen punten voor het blanco laten van een vraag en word je gestraft voor het foutief invullen. "Dat systeem zorgt ervoor dat veel vragen niet ingevuld worden, om geen risico te lopen op puntenaftrek." 

In het nieuwe systeem worden studenten juist gepusht om hun kennis te laten zien, in plaats van antwoorden niet in te vullen. 

In Nederland gelden andere regels voor meerkeuzetentamens. Studenten moeten vaak minimaal de helft van de meerkeuzevragen goed beantwoorden, plus een aantal ter correctie van het goed gokken.

Volgens Tinne de Laet is dat geen goed systeem. "Dat werkt gokken in de hand, ze worden er niet voor gestraft. Mensen die keuzestress hebben, zijn er de dupe van."

Voor De Laets onderzoek kregen afgelopen jaar meer dan 2200 studenten tijdens acht examens in verschillende faculteiten de methode voor de kiezen. Zo'n driekwart van alle studenten gaf de voorkeur aan het nieuwe examen. Een ruime meerderheid, grofweg zes op de tien jongeren, voelt zich "geruster" en geeft aan minder stress te voelen dan bij de oude meerkeuze-examens.

"Ze krijgen de ruimte om hun kennis beter te tonen. Daardoor halen de risicoschuwe studenten gemiddeld een hoger cijfer." Ook het aantal blanco antwoorden liep sterk terug, precies wat de onderzoekster wilde. 

Voor een kleine groep studenten had de methode ook een negatief effect: het aantal volledig juiste antwoorden liep iets terug. "Mensen die normaal durven te kiezen, gaan misschien twijfelen en vinken dan twee antwoorden aan. Maar gemiddeld bleven de cijfers ongeveer hetzelfde."

Meer hokjes

Toch is niet iedereen enthousiast, zegt De Laet. "We krijgen van studenten te horen dat ze nu meer hokjes moeten aankruisen." En dat blijkt bij sommigen nogal wat moeite te kosten.

Ook docenten zijn niet allemaal even enthousiast. "Zij zeggen dat ze hierdoor twijfel belonen. Iets is goed of fout, niet een beetje goed of fout." 

Niet op alle faculteiten in Leuven wordt het nieuwe multiplechoice-examen ingevoerd. "Dit jaar hebben docenten nog de keus of ze meedoen. Als de nieuwe examens bevallen, worden ze op de hele universiteit ingevoerd."

De universiteit van Gent besliste vorig jaar om de zogeheten 'giscorrectie' volledig af te schaffen en over te stappen naar het Nederlandse systeem. "In Gent moet je dan wel meer dan de helft van de vragen juist hebben. Elke student wordt zo gedwongen om te gokken, je moet op elke vraag een antwoord geven. Dat gedrag willen wij niet stimuleren", legt De Laet uit.