Bas Kosters tijdens de openingsshow van vorig jaar

'Uiteindelijk is de Fashion Week gewoon een leuk modefeestje'

1200 uur werk, nachtenlang doornaaien en al je vermogen in je collectie stoppen: jonge ontwerpers laten vanaf vandaag hun collectie zien op de 25e editie van Amsterdam Fashion Week. Maar hoe belangrijk is de modeweek voor je carrière? Is het nog wel the place to be?

"Nee, Amsterdam Fashion Week is niet meer the hottest ticket in town", zegt Claudia Straatmans, voormalig hoofdredacteur van Marie-Claire. Dit jaar is er geen grote opening met een bekende naam, maar krijgt jong talent als Karim Adduchi het podium. "Ik heb geen idee wie dit is", zegt Straatmans. "En ik kan me niet voorstellen dat het publiek hier kaarten voor gaat kopen."

Het feit dat iedereen nu een kaartje kan kopen, zorgt wel voor minder exclusiviteit.

Sanne Groot Koerkamp, hoofdredacteur van Glamour

Volgens Straatmans is het überhaupt onvoorstelbaar dat je kaarten moet kopen voor een modeweek. "In Milaan, Parijs of New York is dit echt ondenkbaar." Het evenement wordt volgens haar hierdoor vooral commercieel in plaats van exclusief. "Alle grote namen in Nederland gaan naar het buitenland", zegt Straatmans.

Claudia Straatmans met minister Hennis-Plasschaert tijdens de Marie Claire Prix de la Mode

Ook Sanne Groot Koerkamp, hoofdredacteur van Glamour, vindt Amsterdam Fashion Week niet meer cruciaal voor de carrière van jonge modeontwerpers. "Het is een prima plek om te beginnen, maar je hebt het niet per se nodig. Ik vind het wel tof dat ze jong talent zo stimuleren, want het is moeilijk om geld te verdienen in deze industrie."

Vroeger was een bezoekje aan de Fashion Week op uitnodiging en dus een eer. "Het feit dat iedereen nu een kaartje kan kopen, zorgt wel voor minder exclusiviteit", zegt Groot Koerkamp. "Maar het is gewoon financieel noodzakelijk. De Amsterdam Fashion Week heeft nooit subsidies gekregen, zoals wel gebeurt in Parijs of New York. Ze hebben geen keus."

Voor jonge ontwerper Anbasja Blanken is Fashion Week wel belangrijk: ze heeft al haar geld en tijd erin gestoken. Wij gingen bij haar langs, een week voor haar grote show:

Helaas, deze YouTube video is niet meer beschikbaar

Iris Ruisch, creative director van Amsterdam Fashion Week, is het niet eens met de kritiek van de hoofdredacteuren. Volgens haar is het juist wel een goed begin van de carrière voor Nederlands toptalent. "Het talent van de toekomst vind je op de Fashion Week", vindt zij.

"Jong talent krijgt erkenning en zichtbaarheid: ze doen er na deze week toe in het wereldje. Plus de collectie wordt gefotografeerd, dus ze hebben direct een kant en klaar lookbook voor inkopers."

Hoewel de Fashion Week dus wellicht niet meer helemaal is wat het is geweest, kijken de meeste Nederlandse modeliefhebbers er nog steeds heel erg naar uit. "Uiteindelijk is het gewoon een leuk modefeestje", zegt Groot Koerkamp.

Deel artikel: