Nederlandse studenten maken beste campagne tegen extremisme

Utrechtse studenten maken beste campagne tegen extremisme

Er moest een traantje worden weggepinkt en 's morgens was er een lichte kater. Een groep Utrechtse studenten won gisteravond in Washington een internationale wedstrijd, gericht op het terugdringen van extremisme via social media.

De wedstrijd is een initiatief van de Amerikaanse overheid en Facebook. Universiteiten over de hele wereld deden mee aan deze zogenoemde Peer 2 Peer-challenge.

Na de prijsuitreiking gaan de studenten langs bij de veiligheidsadviseurs van Obama en daarna volgt bezoek aan Facebook. "Tja, hoe omschrijf je dat?", zegt voorzitter Dorine van de Klashorst (22) met een zucht van blijdschap. "Het is gewoon echt fantastisch."

Dorine (tweede van rechts) met het team tijdens de presentatie in Washington

In Nederland houden we van polderen. Toch zagen de studenten op de sociale media vooral de extreme meningen, alsof de samenleving zwart-wit is. Daar wilden de studenten wat aan doen en dus lanceerden zij hun sociale mediacampagne: Dare to be Grey. Daarmee willen zij ook 'grijze', genuanceerde verhalen laten horen, onder andere met de YouTube-serie 50 KleurenGrijs.

Helaas, deze YouTube video is niet meer beschikbaar

Rick Knol (23), student Geschiedenis, vertelt dat ze het felle debat op Facebook willen verzachten. "Wij proberen een platform te bieden aan mensen met een genuanceerde mening."

Hoe ze dat doen? Door een positieve online campagne te starten waarmee mensen worden aangemoedigd om hun mening te laten horen, ook als die wat minder scherp is. "Daarmee proberen we dan weer anderen te motiveren. Bijvoorbeeld met de fotoserie ‘Ik ben..’. We fotograferen mensen die vertellen waarom ze ‘grijs’ zijn", zegt Jorrit Steehouder. Hij is student-assistent bij de Universiteit Utrecht en ook onderdeel van het team.

Stichting

"Dare to be Grey is begonnen als een stage", zegt Jacco Pekelder. Als docent internationale betrekkingen begeleidde hij de studenten tijdens het opzetten van hun project. "Maar", benadrukt hij, "dat was alleen op het begin. De studenten hebben zelf afdelingen opgezet en de taken verdeeld."

De stage is bijna afgerond, maar de campagne nog lang niet. Er wordt een stichting opgericht en de studenten gaan langs bij middelbare scholen en debatavonden. Dorine: "We krijgen begeleiding met het uitwerken van onze plannen. Met de prijs kregen we 5000 dollar en we werken met verschillende investeerders. Ik hoop hier na de zomer in ieder geval parttime mee door te kunnen."

Deel artikel: