Scheuren in de Zwitserse shirts

Zorgt een scheur in een shirt voor een scheur in een merk?

Frankrijk-Zwitserland gezien? Over het gelijkspel hoeven we het niet meer te hebben, wel over de outfits van de Zwitsers. Maar liefst vier keer moest een speler het veld uit omdat zijn shirt aan flarden lag.

"Je ziet wel vaker dat er shirts kapot gaan, maar vier keer in een wedstrijd, dat heb ik nog niet eerder gezien", zegt Jeroen Grueter die in het stadion commentaar gaf bij deze beelden:

Bij kledingsponsor Puma keken ze met samengeknepen billen naar de beelden, verwacht merkendeskundige Paul Moers.

"Hier ben je doodziek van als merk, dit is het laatste wat je wilt. Als het bij één speler gebeurt, is het geen probleem. Maar meerdere keren in een wedstrijd, dat valt wel op", zegt Moers.

En voor mensen die het gemist hebben, deed Zwitserland-speler Xherdan Shaqiri er nog een schepje bovenop:

'Ik hoop maar dat Puma geen condooms maakt'

"De consument denkt dan misschien dat de kwaliteit van andere Puma-producten misschien niet best is, en zal nog wel een keer nadenken voor hij die koopt."

Maar slechte publiciteit is toch ook publiciteit? "Dat gaat hier niet op, dit is alleen maar negatief."

Volgens Moers is het enige dat je als merk in deze situatie kunt doen: zo open mogelijk communiceren. Bij Puma bleef het gisteravond stil, pas aan het einde van de ochtend meldden ze dat ze onderzoeken hoe het mis kon gaan.

"Er lopen vijf landenteams in shirts van ons merk, al vanaf de EK-kwalificatiereeks, en dit is nog niet eerder gebeurd. Onze productexperts zijn nu een onderzoek gestart."

Te laat, zegt Moers: ze hadden direct een reactie moeten geven. "Als er bij bijvoorbeeld Albert Heijn iets fout gaat met een product, staat er de volgende ochtend een paginagrote advertentie in de krant. Mensen waarderen dat. Niet, of zo laat reageren, is een gigantische pr-fout."

Deel artikel: