Leerlingen maken een eindexamen

Ondernemende scholieren zien twee examenperiodes wel zitten

Niet één, maar twee eindexamenperiodes. Goed idee? Bij het College voor Toetsen en Examens (CvTE) vinden ze van wel. Het zou zorgen voor minder examenstress, omdat je de druk beter kunt verdelen. Ook de VO-raad en het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS) zien het wel zitten.

Maar aan de uitvoering kleven de nodige haken en ogen, en daarbij kost het tijd en geld. Staatssecretaris Dekker ziet het daarom niet zitten. Een eerder experiment zou geen groot succes zijn geweest.

Wat vinden scholieren met een drukke agenda er eigenlijk zelf van?

Ideaal als ik examens kan spreiden, dan kan ik de aandacht beter verdelen.

Ties Wijntjes, jonge ondernemer (5 vwo)

Ties Wijntjes is een van die excellente leerlingen die naast school een extra uitdaging zoekt. Hij zit in 5 vwo, doet de marketing voor een start-up en hij organiseert met twintig medescholieren FAMUN, een jaarlijks rollenspel van VN-vergaderingen. "Ik ben er zo'n 20 uur per week mee bezig, vlak voor het evenement zelfs fulltime. Het zou voor mij ideaal zijn als ik de examens kan spreiden. Zo kan ik mijn aandacht beter verdelen."

Ook Tim van der Wiel heeft wel oren naar twee examenperiodes: "Ik geef bedrijven advies over Snapchat en maak ook content voor ze. Samen met mijn werk voor platenmaatschappij Spinnin' Records ben ik hier bijna 40 uur per week mee bezig. Een vak als Engels zou ik graag eerder afronden, zodat ik de tijd van die lessen in mijn bedrijf kan steken."

Afspraken inplannen is lastig, omdat ik steeds op school moet zijn.

Thom Uildriks, jonge ondernemer (5 vwo)

Het is een geluid dat je bij veel jonge ondernemers hoort. Thom Uildriks is net begonnen met zijn webshop en merkt dat school en werk soms lastig samengaan. "In het begin heb je hulp nodig van mensen met meer ervaring. Afspraken inplannen is lastig als ik op school moet zijn, terwijl ik veel lessen zou kunnen missen."

Onderwijs op maat werkt al voor Pepijn Durville, die in 5 vwo zit. "Ik haalde eerst meestal onvoldoendes voor Duits. Nu mag ik nu mijn toetsstof verdelen en scoor ik hoger. Voor mij zou het fijn zijn een paar vakken te kunnen afronden, zodat ik meer tijd hebt voor Duits."

Het is je eigen verantwoordelijkheid.

Martijn Zwanenburg, jonge ondernemer (6 vwo)

Ties Wijntjes is onderdeel van de Young Creators Group, een organisatie die jonge ondernemers met elkaar in contact brengt. Binnen deze groep ondernemende jongeren is bijna iedereen positief.

Maar niet Martijn Zwanenburg. Hij vindt het een slecht idee om twee examenmomenten te organiseren. "Ik denk dat scholieren hier laks van worden. Het is je eigen verantwoordelijkheid goed te plannen. Ik bouw sites en deed dit jaar examen, maar heb in de examenperiode gewoon geen opdrachten aangenomen."

Leerlingen buigen zich over hun eindexamen

Dat veel leerlingen een extra toetsmoment zien zitten, is voor Presley Bergen minder relevant. Hij is zelf docent en vicevoorzitter van de vereniging Beter Onderwijs Nederland. Hij is fel tegen: "In het onderwijs hebben we belangrijkere dingen te doen, zoals het lespakket, de kwaliteit van onze docenten en de financiering. Leerlingen hebben een stem, maar zij bepalen niet. Ze weten niets van de extra organisatie en de kosten."

Laten we ophouden met toetsen, toetsen, toetsen.

Presley Bergen, vicevoorzitter Beter Onderwijs Nederland

"Een eerdere poging in 2009 was ook al ook geen succes", zegt Bergen. "Dit idee is voor de gemiddelde leerling helemaal niet interessant. We leven al in een enorm toetsland. Laten we ophouden met toetsen, toetsen, toetsen."

Maar Thijs Jan van der Leij, rector van het Farel College (en de school van Ties) vindt dat je moet luisteren naar de leerlingen. "Als school moet je altijd proberen mogelijkheden op maat te maken. De huidige manier van toetsen is sowieso ouderwets. Extra activiteiten zoals die van Ties zijn veel waardevoller dan het standaardonderwijs."

Deel artikel: