Facebookbaas Mark Zuckerberg ging vanavond via een livestream in gesprek met drie astronauten die in het ruimtevaartstation ISS leven en werken. Zuckerberg bevroeg de astronauten twintig minuten lang.
Twee van de astronauten wonen al sinds 15 december 2015, 169 dagen, in het ruimtestation. De derde is er een paar maanden later bij gekomen. In totaal wonen in het ISS zes astronauten.
Teamleider Tim Kopra vertelt dat ze onder meer onderzoek doen naar de impact van gewichtloosheid op het menselijk lichaam. "Eigenlijk zijn we op onszelf aan het experimenteren", zegt Jopra. "Er zijn veel negatieve gevolgen. De dichtheid van onze botten en spiermassa wordt bijvoorbeeld minder en onze ogen worden aangetast."
Je kunt je niet voorstellen hoe mooi de planeet is vanuit de ruimte.
Een van de astronauten is op zijn eerste reis en vertelt over ervaringen waar 'ie zich niet op kon voorbereiden: "het is bijzonder om de wereld van winter naar zomer te zien veranderen en bijvoorbeeld de zon voor het eerst op te zien komen vanuit hier; je kunt je niet voorstellen hoe mooi de planeet is vanuit de ruimte."
Social media
Livestreamen vanuit de ruimte betekent: er is internet. En dus zitten de astronauten ook op sociale media. "We hebben nog niet zo lang internet. En het is ook niet zo snel als op aarde, maar het is snel genoeg om in contact te blijven met vrienden en familie", zegt Kopra. "Sociale media zijn voor ons heel belangrijk. Ik vind het fijn om foto's en gedachten met mensen op aarde te delen."
Hoogleraar sociale media Peter Kerkhof licht de belangstelling vanuit de aarde voor NASA toe: "Er zijn veel mensen die ruimtevaart iets heel bijzonders vinden. Je hebt een wereldwijd publiek van zes tot zeven miljard mensen." Het is daarom volgens Kerkhof ook niet zo gek dat NASA op Twitter meer dan zestien miljoen en op Instagram anderhalf miljoen volgers heeft.
"NASA zet ook vol in op sociale media; daar denken ze goed over na. Foto's van Pluto werden een tijdje geleden bijvoorbeeld alleen gedeeld op Instagram. Dan moeten mensen wel verplicht daar naartoe", legt Kerkhof uit.
Daarnaast werken Facebookpagina's en events als deze livestream enorm mee aan het contact tussen NASA en het wereldwijde publiek: "Het wordt zo heel benaderbaar. Het is hetzelfde gevoel als dat je Justin Bieber volgt. Sociale media bieden de mogelijkheid om een contact aan te gaan wat persoonlijk voelt.
"En het is voor NASA een manier om alles zelf te kunnen regelen", zegt de hoogleraar. "Met sociale media heb je zelf grip op wat je deelt en ben minder afhankelijk van de hoogtepunten die het achtuurjournaal misschien deelt."
Beide partijen hebben uiteindelijk veel profijt van dit event. "Facebook kan weer eens laten zien wat er allemaal mogelijk is bij het medium en NASA werkt aan haar missie om mensen te informeren", zegt Kerkhof.