Dare to be Grey

Utrechtse studenten met plan tegen extremisme naar Facebook

Niet iedereen denkt zwart of wit. Er is een grote groep Nederlanders die heel genuanceerd over maatschappelijke onderwerpen denkt. En die groep moet ook z'n mond open trekken. Dat is de boodschap van #DareToBeGrey, een club studenten van de Universiteit Utrecht.

Ze doen mee aan een internationale competitie van de Amerikaanse overheid en Facebook, Peer 2 Peer: Challenging Extremism. Doel: via social media een tegengeluid laten horen tegen gewelddadig extremisme. Het team uit Utrecht zit bij de laatste zes, wat betekent dat ze in juni naar Washington mogen om hun project aan Facebook te presenteren.

In totaal deden 45 universiteiten wereldwijd mee aan de wedstrijd. Dat de Universiteit Utrecht door is, voelt heel erg goed, zegt student Dorine van de Klashorst. "We hebben zo hard gewerkt. We waren al blij met alles wat we in Nederland hebben bereikt, maar internationale erkenning is echt de kers op de taart."

Rick en Dorine

Wat is hun strategie?

Het is volgens de studenten belangrijk om de grijze massa een stem te geven. Volgens Dorines teamgenoot Rick Knol is dat namelijk moeilijk te promoten. "Mensen willen graag in extremen denken. Of denken dat ze alleen hun mening hardop kunnen geven als ze een uiterste kiezen. Maar wij willen juist dat 'midden' van de samenleving een geluid geven. Een gematigde mening moet weer cool worden."

Helaas, deze YouTube video is niet meer beschikbaar

Dat doen ze dus via Twitter, Facebook en YouTube, waar mensen hun 'grijze kant' kunnen laten horen, zodat het normale gesprek in de samenleving weer mogelijk wordt.

Mensen denken graag in extremen.

Student Rick Knol

Dorine denkt dat ze de concurrentie wel kunnen verslaan. "Wij kiezen best een unieke benadering van het onderwerp radicalisering omdat we polarisering aanpakken. We horen al wel dat het echt een Nederlandse benadering is. Tsja, polderen he. Maar het is wel effectief."

Deze zes universiteiten zijn geselecteerd in de internationale wedstrijd

Eenmaal in Washington presenteren de studenten hun strategie. "En we vertellen natuurlijk waar we voor staan en hoe we dat gaan doen. Online en offline", vertelt Rick. Bij winst krijgen ze 5000 dollar om in hun project te steken. "Maar ook als we niet winnen, dan gaan we door, want het is gewoon een goed idee."

Het zou ook zonde zijn om te stoppen, want er zit ontzettend veel tijd in volgens Rick. "Veel te veel. We zouden er 20 uur per persoon per week aan besteden, maar daar gaan we flink overheen." De groep bestaat in totaal uit 21 studenten. Die proberen zoveel mogelijk mensen te bereiken met onder meer televisie- en radio-optredens, de site bij te werken en alle kanalen op social media te vullen met filmpjes en teksten. Druk dus, "maar tot nu toe lukt het naast mijn studie gelukkig nog wel."

Helaas, deze YouTube video is niet meer beschikbaar

Deel artikel: