Een film in de bioscoop na maandenlange opnames? Dat doet Hannah Macpherson anders. In vijf draaidagen maakte ze een horrorfilm - op Snapchat.
De allereerste made for mobile-speelfilm Sickhouse is vorige week opgenomen, tussen 29 april en 3 mei, en inmiddels is er een trailer:
De film gaat over een groep vrienden die naar het bos gaat om het mysterie rond het Sickhouse uit de titel te ontrafelen. En ze delen alles uiteraard op social media. Volgers van onder anderen hoofdrolspelers en social media-grootheden Andrea Russett en Sean O'Donnell hebben dus al heel veel scènes kunnen zien, want: live.
Andrea legt het allemaal uit:
"We hadden geen idee hoe het zou gaan of wat we konden verwachten", zegt Andrea. Niet iedereen had meteen door dat haar snaps niet 'echt' waren. "Het leukst was om te zien hoe jullie doorkregen dat jullie live een film aan het volgen waren."
De trailer is al meer dan een miljoen keer bekeken en de snaps meerdere miljoenen keren.
1 juni
Die beelden zijn nu niet meer op Snapchat te zien, want daar blijft alles maar 24 uur staan. De snaps worden nu met extra materiaal aan elkaar gemonteerd tot speelfilmformaat, de Director's Cut. Die is vanaf 1 juni op Vimeo te zien.
"Tot nu toe had nog niemand geprobeerd een speelfilm op Snapchat te maken", zegt Jake Avnet, mede-oprichter van Indigenous Media, dat de film produceert. "Jongeren gaan niet meer naar de film en kijken geen tv meer; ze kijken YouTube en Snapchat. Waarom zouden we ze dwingen ergens anders heen te gaan om een film te kijken? We hopen dat we dit vaker kunnen gaan doen."
Is Snapchat de toekomst voor film?
Dat er toekomst in zit, gelooft ook de Belgische filmkenner Lieven Trio. "Je merkt wel heel duidelijk dat er iets aan het bewegen is. De cinema in de toekomst wordt gevarieerder. Grote Hollywoodstudio's zijn bang om risico te nemen, die maken alleen nog maar blockbusters die vooral winst moeten maken. Aan de andere kant komen er meer lowbudgetproducties, die een ander opbrengstmodel hebben."
Dat zie je ook al met streamingdiensten als Netflix en Amazon, die hun eigen films uitbrengen.
"Zelf zit ik sinds anderhalve maand op Snapchat en steeds meer media werken er mee", zegt Trio. Ook het Tribeca filmfestival. Daar was onlangs een korte filmwedstrijd op Snapchat: iedereen kon een korte film insturen en de filmpjes van de tien winnaars werden op het festival in New York gescreend.
"Het heeft wel beperkingen en misschien is het een verarming, maar daar zitten ook de creativiteit en het perspectief in." Gaan we dan helemaal niet meer naar de bioscoop? Dat denkt Trio niet: "Het zou jammer zijn als dit de bioscoopervaring zou vervangen, maar ik geloof niet dat dat gaat gebeuren."