Een reclamebureau in Amsterdam organiseert op 30 april een feest voor toeristen die denken dat het dan Koninginnedag is.
Het is inmiddels alweer drie jaar geleden dat Koninginnedag werd getransformeerd tot Koningsdag. En elk jaar weer werden op 30 april toeristen in oranje-outfit gespot:
3 op Reis
@3opreis
Zorg altijd dat je reisgids up to date is! http://t.co/kUsjca4nxg
12:59
30 april 2014
Online-reisbureau Expedia stelde vorige week dat er een flinke toename van het aantal toeristen is richting ons land op 30 april. Dat was voor het Amsterdamse reclamebureau de aanleiding om het bootfeest te organiseren.
De toeristen worden zaterdag opgewacht bij de aankomsthallen in Schiphol en op het Centraal Station in Amsterdam. "Iemand die ook maar één oranje gadget aanheeft, gaan we direct het slechte én goede nieuws vertellen", zegt een van de organisatoren.
Als ze in de hotels geconfronteerd worden en teleurgesteld zijn, hebben ze in ieder geval nog een feestje waar ze naartoe kunnen.
De boot ligt aangemeerd bij het Stationsplein en zit vol "oranje gekkigheid met toeters, bellen en confettikanonnen". Er is twee uur lang plek voor 40 toeristen. "We proberen er zoveel mogelijk toeristen op te gooien. Misschien doen we wel twee rondes."
De organisatoren leggen alvast flyers bij hotels neer. "Het is allemaal een beetje last-minute. Als ze in de hotels geconfronteerd worden en teleurgesteld zijn, hebben ze in ieder geval nog een feestje waar ze naartoe kunnen."
Uiteindelijk wordt er van het evenement ook een filmpje gemaakt. Op die manier wil het reclamebureau toeristen in de toekomst waarschuwen dat ze niet op de verkeerde dag moeten komen.
Wordt het wel echt zo druk?
Het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen vindt het lastig inschatten of er op 30 april inderdaad meer toeristen dan vorig jaar naar ons land komen. En al helemaal of dat te maken heeft met reisboekjes met verouderde informatie.
"Er zullen heus wel mensen een boekje hebben met oude data, die zullen verrast zijn dat er niet al te veel oranje te zien is", zegt Therese Ariaans van het NBTC. "Maar het is lastig dat met cijfers te onderbouwen. Of dat er meer zullen zijn dan vorig jaar, daar durf ik geen uitspraken over te doen."
Het zou me verbazen als er tien keer zoveel toeristen verwachtingsvol door Amsterdam lopen.
Een invasie van 'Koninginnedagtoeristen' verwacht Machteld Ligtvoet van Amsterdam Marketing zeker niet. "We werken met alle hotels, maar van hen hebben we niet zulke geluiden gehoord", zegt ze. "Ik zou het wel een prachtig verhaal vinden. Maar Amsterdam is in een weekend en begin mei altijd populair onder toeristen. Ik kan me voorstellen dat het daarom drukker is. Het zou me verbazen als er tien keer zoveel bezoekers verwachtingsvol door Amsterdam lopen dan vorig jaar."
Alleen toeristen die met hun ticket kunnen aantonen dat ze speciaal voor Koninginnedag naar Amsterdam zijn gekomen, zijn welkom op de boot.