Hippe buurten voorspellen met Twitter

Het zoveelste hippe koffietentje opent de deuren, niet veel later volgt een burgerbar en een vintage kledingwinkel. Op de fietspaden komen fixies en bakfietsen je tegemoet. Oftewel: "de wijk gentrificeert, verhipstert", aldus Desi Hristova. Zij ontwikkelde samen met andere onderzoekers van de Cambridge universiteit een model om te voorspellen wanneer welke wijk wordt 'overgenomen' door de oprukkende yuppen en welvarende, jonge gezinnen.

Desi (28) en haar collega's gebruikten Twitter om de sociale contacten van mensen te analyseren en Foursquare om te zien waar mensen vaak incheckten. "We waren zowel geïnteresseerd in het sociale netwerk van mensen, als in hun bewegingen, dus dit was een creatieve manier om Londenaren te volgen." Zagen de onderzoekers dat veel jonge mensen met hun vrienden naar 'nieuwe' wijken trokken? Dan was dat een aanwijzing dat die wijk zomaar zou kunnen verhipsteren.

Criminaliteit en huizenprijzen

Die informatie werd gecombineerd met criminaliteitscijfers en huizenprijzen. Dalende criminaliteit en langzaam stijgende huizenprijzen waren - niet geheel onverwachts - aanwijzing voor een verbetering in een wijk.

Het onderzoek werd uitgevoerd in Londen. De wijken van Londen werden tussen 2010 en 2015 geanalyseerd, en wat bleek: er was een model om te voorspellen welke wijk een snelle opwaardering zou krijgen. Hun conclusie? De wijk Hackney gaat binnenkort gentrificeren.

Desi Hristova

Waarom nou juist Hackney? Desi: "Voordat wijken hipper kunnen worden, moeten ze minder populair zijn." Er moet natuurlijk wel verbetering mogelijk zijn. En dat is het geval in Hackney. "Er is relatief veel leegstand, weinig trendy tentjes en minder welvaart." Toch hebben veel mensen het over de wijk, of gaan er uit eten. Binnen een paar jaar zullen jonge, welvarende mensen daar de overhand hebben en er zullen veel koffietentjes en burgerbars zijn, voorspelt Desi.

Een voorbeeld van een hip tentje volgens Desi: overdag een fietsenwinkel, 's avonds een bar

Koffietentjes en burgerbars

De koffietentjes en burgerbars zijn zomaar een graadmeter, zegt ze. "Maar het kunnen ook andere hippe tentjes zijn."

Voor steden is het heel interessant om te weten welke wijken zich ontwikkelen en welke populair worden. Door daarop in te spelen, kunnen steden rekening houden met nieuwbouw en infrastructuur.

Voor bewoners is het vooral interessant om te weten welke buurt erop vooruitgaat. Zo komen er bij hippe buurten meer faciliteiten bij, gaan de huizenprijzen omhoog en wordt er een diverser publiek aangetrokken.

Ook in Nederland te gebruiken

Kunnen we het model ook in Nederland gebruiken? Volgens Desi is het model overal te gebruiken, zolang de data maar beschikbaar zijn. Al betekent gentrificatie niet in elke cultuur en stad dat er koffietentjes, yogascholen en vintage meubelwinkels komen, zegt Desi. "Maar het principe is hetzelfde."

Daarom gaat ze zelf, wanneer haar promotieonderzoek af is, een app maken waarmee iedereen deze informatie kan inzien. "Een soort urban discovery-applicatie, zodat iedereen nieuwe plekken kan ontdekken."

Deel artikel: