Jonge uitgever gaat strijd aan met bol.com

Op zoek naar het boek dat op plek 2 in de Nederlandse bestsellerlijst staat? Of het boek dat al weken het best verkochte boek in Vlaanderen is? Bij bol.com zijn As in tas van Jelle Brandt Corstius en Het smelt van Lize Spit niet meer te krijgen. Bol wilde meer korting op de boeken van uitgever Das Mag, maar die ging daar niet mee akkoord. Bol haalde vervolgens alle boeken van de uitgever uit de digitale schappen.

Das Mag-medeoprichter Daniël Van der Meer tekende het nieuwe 'samenwerkingscontract', zoals Bol hen voorstelde, niet. "Bol wilde 10 procent meer aan onze boeken verdienen, maar wij kregen er niks voor terug." Hij snapt dan ook niet waar de samenwerking uit bestaat. "De webwinkel wilde opeens 47 procent per boek verdienen, in plaats van de reguliere 42."

Marjolein Verkerk, woordvoerder van Bol, zegt dat er wel degelijk iets tegenover het verhoogde tarief staat. "Het is gebruikelijk dat wij onderhandelen met uitgevers over kortingen", zegt Verkerk. Bij een hoger percentage zouden Das Mag-boeken beter in het zicht geplaatst worden op de site. "Bijvoorbeeld via tips, onze nieuwsbrieven en blog."

Wij betalen boekenwinkels ook niet meer om hun winkel opnieuw in te richten, dat gaan we nu dus ook niet doen.

Das Mag-medeoprichter Daniël Van der Meer

De jonge uitgeverij wil daar niet voor betalen. "Boekenwinkels moeten zelf weten waar ze een boek plaatsen, daar gaan wij niet extra voor betalen", zegt Daniël. "Wij betalen boekenwinkels ook niet meer om hun winkel opnieuw in te richten, dat gaan we nu dus ook niet doen."

Heftige reactie

Het eerste contact tussen de webshop en de uitgever verliep stroef, waarop Bol langsging bij de kleine uitgeverij. "Om de voorgestelde samenwerking en de plannen verder toe te lichten."

Dat zorgde voor nog meer onbegrip bij Das Mag. "Bol had gewoon geen goed verhaal", zegt Daniël, die ook tijdens het gesprek niet wijzer werd van de 'samenwerking' met Bol. "Ik had niet het gevoel dat ze wilden onderhandelen, ik dacht: dit is het aanbod." En daar had Das Mag geen zin in. De vertegenwoordigers van Bol werden na tien minuten de deur gewezen. "Dat hadden we nog nooit meegemaakt", aldus Verkerk.

Dat Bol vervolgens alle boeken van de site haalde, was misschien een "heftige reactie", zegt Verkerk, "misschien niet de beste". "Maar dat was een heftige reactie op hun heftige reactie."

Maartje geeft een boek uit bij deze uitgeverij

Das Mag niet afhankelijk van Bol

Wie denkt dat de uitgeverij hiermee in haar eigen voet schiet, heeft het mis. Das Mag verkocht maar 2,65 procent van hun boeken via Bol, zegt Daniël. De boeken van Jelle Brandt Corstius, Maartje Wortel en Lize Spit worden dus vooral op andere plekken verkocht. "Wij zijn dus niet afhankelijk van Bol en hebben misschien makkelijk praten. Andere kleine uitgeverijen halen het merendeel van hun inkomsten uit verkopen via de webshop."

En nu? Zijn de boeken van Das Mag voor altijd uit de catalogus van bol.com verdwenen? Daniël: "Wij hebben onze boeken niet van de site gehaald, dat heeft Bol gedaan." Verkerk: "Deze situatie is voor niemand gunstig. We willen graag alsnog een gesprek met Das Mag. Onze verwachting is dan ook dat hun boeken op korte termijn weer beschikbaar zullen zijn via bol.com."

Deel artikel: